بزرگترین مزرعه بادی جهان ساخته می شود

امروزه به استثنای چند کشور محدود، تمامی کشورها به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و پاک در حال جرکت بوده و آخرین خبر مربوط به این حوزه نشان دهنده ساخت جزیره ای مصنوعی در سواحل شرقی یورک شایر بریتانیا است که در ان بزرگترین نیروگاه بادی دور از ساحل جهان ساخته خواهد شد.بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این نیروگاه تا سال 2027 میلادی به بهره برداری خواهد رسید.

ظرفیت پیش بینی شده تولید انرژی در این مزرعه بادی 30 گیگا وات است. این میزان و توان تولید انرژی تقریبا دو برابر میزان فعلی تولید انرژی برق اتحادیه اروپا از طریق نیروگاه های بادی مناطق دریایی است و همچنین قدرت آن حدود  48 برابر بیشتر از ظرفیت قوی ترین نیروگاه دریایی حال حاضر جهان خواهد بود.

این جزیره حدودا 5 تا 6 کیلومتر مربع مساحت داشته و پیرامون آن با توربین های بادی احاطه شده است و موقعیت ان به نوعی است که در میانه دریای شمالی قرار دارد. این منطقه با عنوان Dogger Bank شناخته شده و به دلیل وزش بادهایی با سرعت 125 کیلومتر بر ساعت شهرت دارد. این باد از سمت سواحل انگلستان وزیده و پتانسیل کافی برای راه اندازی هزاران توربین را داشته و عمق دریا نیز در این منطقه کم و مناسب برای استقرار خطوط انتقال نیرو است.

برنامه ریزی و اجرای این طرح جاه طلبانه بر عهده شرکت  TenneT قرار دارد که وظیفه عملیات حمل و انتقال نیروی برق کشور هلند را بر عهده دارد. بر آورد می شود اجرای کامل این پروژه هزینه ای در حدود 1 میلیارد و 500 تا 1 میلیارد و 800 میلیون یورو  در بر داشته باشد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است توربین های بادی ویژه مناطق دور از ساحل نیز توسط شرکت های Ørsted و Innogy  ساخته شوند.

کارشناسان در این خصوص می گویند که پروژه مورد نظر به عنوان یک آینده گرایی بزرگ محسوب می شود و این پیشرفت منطقی و مناسبی برای مزارع بادی دریایی است که پیدا کردن و اجرای طرح های مرتبط با آن معمولا کار دشواری محسوب می شود.

راب فندر هاگ (Rob van der Hage) مدیر برنامه توسعه خطوط انتقال نیروی شرکت TenneT در این رابطه اعلام کرد: «دنیای صنعت برای ادامه مسیر به به کاهش هزینه ها وابسته است و این موضوعی بسیار حیاتی محسوب می شود. موضوعی که تا سال های 2030 و 2050 ممکن است در کار ما اختلال ایجاد کند، مسکونی شدن سواحل جهان است که این موضوع استفاده از این مناطق را غیر ممکن می کند و بهترین راهکار جایگزین، استفاده از امکانات موجود در دریا و مناطق بادخیز دور از ساحل است.»

این جزیره مصنوعی با ٦ كيلومتر مربع مساحت پس از ساخت می تواند انرژی برق با منبع پاک و تجدید پذیر خود را برای پنج کشور اروپایی هلند، بریتانیا، بلژیک، آلمان و دانمارک فراهم کند. ظرفیت پیش بینی شده تولید انرژی در این مزرعه بادی 30 گیگا وات است. این میزان و توان تولید انرژی تقریبا دو برابر میزان فعلی تولید انرژی برق اتحادیه اروپا از طریق نیروگاه های بادی مناطق دریایی است و همچنین قدرت آن حدود  48 برابر بیشتر از ظرفیت قوی ترین نیروگاه دریایی حال حاضر جهان خواهد بود.

در خاتمه گفتنی است برخی از کارشناسان این پروژه را پروژه ای چالش برانگیز دانسته و با توجه به تاسیس جزیره ای مصنوعی برای اجرای طرح، آن را کاری دشوار محسوب می کنند اما راب فندر هاگ اعتقاد دارد این موضوع کار دشواری محسوب نشده و در هلند جزایر مصنوعی متعددی ساخته شده که می توان از این تجربیات برای تاسیس جزیره مصنوعی متعلق به این نیروگاه استفاده کرد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: iflscience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظر می رسد اروپایی ها در آینده به نفت و گاز برای تولید انرژی توجه نمی کنند.

  2. مساحت جزیره رو زیر عکس اشتباه نوشتید. 6 کیلومتر مربع نمیشه 6 هزار مترمربع!
    در منطقه آزاد اروند هم شرکت آلمانی EAB داره نیروگاه ترکیبی تجدیدپذیر میسازه! عجیب هست در ایران مشابه این شرکت وجود نداره تا بتونه اجرا کنه این پروژه رو. هزینه ساخت پروژه بریتانیا با ظرفیت 30 گیگاوات میشه 1.8 میلیارد یورو، برای منطه آزاد اروند با ظرفیت ترکیبی 150 مگاوات میشه 350 میلیون یورو (اعلام سایت خبرگزاری مهر و صداوسیما).
    این یعنی بریتانیا به ازای هر مگاوات 60 هزار یورو هزینه میکنه، ایران به ازای هر مگاوات بیش از 2 میلیون و 300 هزار یورو.
    این جمله عالی بود: دنیای صنعت برای ادامه مسیر به کاهش هزینه ها وابسته است و این موضوعی بسیار حیاتی محسوب می شود.
    البته فکر کنم در ایران به این جمله دقت نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا