آیا بیماری شما درست تشخیص داده می شود؟

زمانی که صحبت از دریافت خدمات پزشکی و درمانی است، هیچ کس دوست ندارد آن را ناقص دریافت کرده و همه افراد خواهان دریافت بهترین امکانات ممکن در این زمینه هستند. اما باید این را نیز در نظر داشت که ما در یک دوره زمانی قرار داریم که هزینه های خدمات پزشکی و دارویی و عوارض مربوط به آن هر روز افزایش یافته و اخبار بدرفتاری با بیماران و عدم رعایت حقوق وی حتی از سوی بهترین و معروفترین برندها و نام های عرصه پزشکی در این صنعت، مشاهده می شود. در این شرایط مشتری باید از امکان شناسایی تشخیص نادرست در روند  درمان نیز آگاهی داشته باشد.

تشخیص درست بیماری از سوی پزشک، نخستین قدم برای درمان بیماری محسوب می شود و در این حوزه، پزشک و مجموعه درمانی باید صد درصد با بیمار صادقانه رفتار کنند.

در حقیقت باید به این موضوع اشاره کرد که تشخیص درست بیماری از سوی پزشک، نخستین قدم برای درمان بیماری محسوب می شود و در این حوزه، پزشک و مجموعه درمانی باید صد درصد با بیمار صادقانه رفتار کنند. از سوی دیگر در صورتی که تشخیص اولیه بیماری از سوی پزشک اشتباه باشد، احتمال اصلاح و تشخیص ان در مراحل بعدی بسیار دشوار است و درمان ارایه شده نیز نادرست بوده و شرایط را پیچیده تر و بغرنج تر خواهد کرد. پزشکان معمولا باید برای تشخیص مشکل بیماران خود، علاوه بر بررسی شرایط فیزیکی، نشانه ها و علائم بیماری، از روش های کمکی مانند آزمایش ها و تصویربرداری های مختلفی بهره گرفته و در صورت نیاز با همکاران دیگر خود نیز مشورت کنند. این حق هر بیمار است که شرایط و حالات خود را برای پزشک تشریح کرده و توسط وی با دقت معاینه شود. به خاطر داشته باشید که پزشکان موظف هستند صحبت های شما را شنیده و شما را با دقت معاینه کنند.

در این میان بحث میزان دقت و صحت نتایج آزمایش های گرفته شده از بیمار نیز وجود دارد که توسط آزمایشگاه های تشخیص طبی انجام می شود که در این بخش نیز باید دقت زیادی به کار رود. در این حوزه، فاکتور های تعیین کننده شامل دو بخش هستند که دقیقا مانند دو روی یک سکه عمل می کنند. این بخش ها عبارتند از کیفیت خدمات و قیمت خدمات ارائه شده که باید با یکدیگر توام باشند و در این صورت سکه مورد نظر دارای ارزش است. دقت و صحت نتایج آزمایش های درخواست شده توسط پزشک، به طور مستقیم به مواردی چون کیفیت تجهیزات آزمایشگاه و مهارت و شایستگی تکنیسین های شاغل در آن بستگی دارد. این تجهیزات باید به طور منظم و دقیق در دوره های استاندارد زمانی مورد بررسی کامل قرار گرفته و ضریب خطای ان ها باید صفر باشد. این استاندارد زمانی معمولا بر اساس تعداد آزمایش های دریافت شده روزانه و میزان عملکرد تجهیزات محاسبه می شود. هر چند بر اساس استانداردهای جهانی تمامی آزمایشگاه های پاتولوژی باید دو بار در روز نیز شخصا اقدام به کنترل و بررسی تجهیزات خود و صحت عملکرد آن ها کرده و متاسفانه بسیاری از مراکز در گوشه و کنار دنیا به دلیل هزینه بر بودن این عمل، از انجام ان اجتناب می کنند.

یکی دیگر از مواردی که در تشخیص درست بیماری نقش مهمی دارد، نحوه دریافت نمونه های آزمایشگاهی است. در این زمینه خطاهای انسانی و حتی خطاهای خود بیمار نیز می تواند دخیل باشد و نحوه درست گرفتن نمونه، حمل مناسب و به موقع آن، استریل بودن ظروف مورد استفاده و … هر یک نقشی به سزا در این مورد ایفا می کنند. برای نمونه تکان ندادن نمونه های خون دریافت شده که معمولا توسط دستگاه انجام می شود یا تکان دادن شدید و غلط آن می تواند نتیجه آزمایش را اشتباه و غیر قابل استفاده کند.

پس در نظر داشته باشید که در صورت بروز بیماری برای شما یا یکی از اطرافیانتان، تشخیص مشکل و عامل بیماری بسیار مهم بوده و می تواند نقشی کلیدی در درمان صحیح ایفا کند. به همین دلیل توصیه می شود موارد گفته شده را در نظر داشته و به کار ببندید.

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا