کوسه عامل علاقه مندی من به حیات دریایی بود

برای انتخاب شغل آینده از افراد موفق در بین اعضای خانواده، دوستان، آشنایان یا جامعه الهام می گیریم؛ اما برای دارن گوک، این موضوع کمی متفاوت است و یک کوسه، الهام بخش او برای انتخاب شغل زیست شناس دریایی بوده است.

دارن گوک (Darren Gook)، زیست شناس ارشد دریایی در مرکز حیات دریایی گریت یارموث در ساحل شرقی انگلیس، در گفتگو با مجله نورفولک، به سوالاتی در مورد این رشته پاسخ داد.

چگونه به این شغل علاقه مند شدید؟

علاقه مندی ام به دنیای زیرآب با دیدن فیلم آرواره ها (Jaws) شکل گرفت. شاید این فیلم برای برخی کودکان ترسناک بود، اما تلاش دانشمند فیلم برای یافتن کوسه، انگیزه و علاقه شدیدی در وجود من ایجاد کرد. اتاق من مملو از پوستر کوسه های سفید و موجودات دریایی بود.

زمانی که دانش آموز بودم، در تعطیلات پایان هفته به صورت داوطلبانه به مرکز حیات دریایی می رفتم و در آماده کردن غذاها، غذا دادن به ماهی ها و آزمایش آب مشارکت کرده و در عین حال، دوره های آموزشی را نیز می گذراندم.

از سخت ترین تجربه کاری تان بگوئید

در دانشگاه رشته زیست شناسی دریایی (Marine Biology) را انتخاب کردم. همزمان یک موقعیت شغلی در مرکز حیات دریایی گریت یارموث برای من فراهم شد. در طول سال ها فعالیت به عنوان زیست شناس دریایی، در پروژه های مختلفی از جمله نجات موجودات دریایی گرفتار در طوفان هانستانتون (Hunstanton)، پروژه حفاظت از حیات دریایی مالدیو، و کمک به نجات صخره های مرجانی جزایر اقیانوس هند مشارکت داشتم.

زمانی که برای نجات صخره های مرجانی استرالیا به این منطقه سفر کرده بودم، مجبور شدم چند روز در یک جزیره غیرمسکونی و در میان بارندگی بسیار شدید، درون چادر اقامت کنم. این کار شامل بررسی روش های بهبود وضعیت صخره های مرجانی آسیب دیده، آزمایش روش های جدید و پایدار صید ماهی برای کاهش آسیب وارده به صیادان محلی بود.

یک روز کاری شما چگونه می گذرد؟

شنا کردن با کوسه ها، معرفی گونه ها و آموزش به بازدیدکنندگان از مرکز حیات دریایی گریت یارموث بخشی از فعالیت های روزانه ام را تشکیل می دهند. یکی از برنامه ها و اهداف اصلی این مرکز، آموزش دادن به مردم است. مردم باید به خطراتی که موجودات دریایی را تهدید می کنند، بدرستی آشنا شوند.

بجز کوسه ها که از کودکی به آنها علاقه مند بودم، علاقه خاصی به عروس دریایی دارم و تحقیقات زیادی در مورد آنها انجام داده ام؛ این موجود فاقد مغز، قلب، خون و چشم است، اما میلیون ها سال به حیات خود ادامه داده است و شما از دیدن آن مسحور می شوید.