تبادل نظر پیرامون چالش های درمان ناباروری مردان

عضو تیم تخصصی و مسئول کلینیک مردان مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا افزود: در 50 درصد موارد ناباروری، علل و فاکتورهای مربوط به مردان دخالت دارد. تصمیم به درمان نازایی زوج به صرف انجام اسپرموگرام (آزمایش آنالیز اسپرم)، باعث کاهش نتایج درمان های ناباروری می شود.

امیرجنتی تأکید کرد: مردان نیز باید همزمان با ویزیت همسرشان، معاینه شده و آزمایش های لازم را انجام دهند. درصورت موفقیت آمیز بودن درمان، زوج می توانند صاحب فرزند شوند و در غیر اینصورت، به روش های کمک باروری نیاز پیدا می کنند. حتی برای انجام IVF نیز، ویزیت همزمان زن و شوهر باعث بهبود نتایج درمانی می شود.

دبیر علمی سمینار چالش های درمان ناباروری مردان بیان داشت: بسیاری از روش های تشخیصی و به دنبال آن، درمان های ناباروری مردان جای بحث دارد. بطورمثال، امروزه تصور براین است که رادیکال های آزاد در ناباروری مردان نقش دارند. این مواد، مولکول هایی با بار منفی و بسیار فعال هستند که منجر به آسیب اسپرم و درنهایت ناباروری می شوند. مقادیر معینی از این مولکول های فعال، برای عملکرد طبیعی و فعال شدن اسپرم ضروری هستند.

وی افزود: روش بررسی، برخورد بالینی و اهمیت رادیکال های آزاد، هنوز محل بحص در بین متخصصین است و سعی شده است که سمینار چالش های درمان ناباروری مردان، به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته شود.

نقش تستوسترون در ناباروری مردان

امیرجنتی خاطر نشان کرد: برخی متخصصین برای درمان ناباروری مردان، همچنان هورمون تستوسترون را تجویز می کنند، درحالیکه برخی دیگر از پزشکان، تجویز آن را منع می کنند. از سوی دیگر، برخی از مردان با هدف زیبایی اندام و عضله سازی از تستوسترون یا استروئیدهای هم خانواده آن استفاده می کنند. یکی از موضوعات مهمی که در این سمینار مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، نقش این هورمون در ناباروری مردان است.

دبیر علمی سمینار چالش های درمان ناباروری مردان افزود: شدیدترین شکل ناباروری مردان، مواردی است که با کاهش شدید اسپرم مواجه هستیم. اسپرم فقط طی آزمایش های خاص قابل رویت است. تعیین وجود یا عدم وجود اسپرم با تکنیک های خاص و (درصورت وجود داشتن) مناسب بودن اسپرم برای درمان، از دیگر محورهای مورد بحث در این سمینار یک روزه خواهد بود. 

امیرجنتی گفت: کلینیک مردان پژوهشگاه ابن سینا در راستای برنامه مدون سالانه ناباروری مردان، امسال را به بحث پیرامون این موارد چالشی اختصاص داده است تا شرکت کنندگان بتوانند در نهایت، به جمع بندی جدیدی در بحث های مربوطه برسند.

شایان ذکر است، سمینار یک روزه چالش های درمان ناباروری مردان، پنجشنبه 14 دی ماه در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا به آدرس: خیابان شریعتی، ابتدای خیابان یخچال، پلاک 97 برگزار خواهد شد.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا