استقرار 40 واحد فناوری در مرکز رشد صنعت برق

به گزارش سیناپرس به نقل از  ایسنا، دکتر اسماعیل درویش در ششمین جلسه اجرای راهبرد کلان 3 نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترویج فرهنگ کسب و کار دانش‌بنیان و فرهنگ کارآفرینی و ارتقای توانایی علمی، فناوری و مهارتی افراد با تاکید بر نیازهای جامعه و ایجاد آمادگی برای پذیرش مسوولیت را از تاکیدات راهبرد کلان 3 نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به ماموریت‌های وزارت نیرو در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، اظهار کرد: وزارت نیرو از 20 سال قبل اولویت‌های تحقیقاتی خود را برای هر سال تعیین می‌کرد و این اولویت‌ها در سایت این وزارتخانه درج و قراردادهای همکاری بر اساس آن منعقد می‌شد.

درویش با تاکید بر اینکه این اولویت‌ها در راستای اولویت مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و مطابق با نقشه جامع علمی کشور است، خاطر نشان کرد: این اولویت‌ها در راستای رفع مشکلات کلیدی کشور و با تاکید بر بومی‌سازی فناوری‌ها و ساخت نمونه و محصولات است.

معاون مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو از اجرای 5 طرح کلان ملی در این وزارتخانه خبر داد که این طرح‌ها مصوب شورای عتف است.

اجرای طرح‌های کاربردی در بخش‌های آب و انرژی

درویش با اشاره به اجرای طرح‌های کاربردی در بخش‌های آب و انرژی، یادآور شد: در دولت یازدهم شورای پژوهش و فناوری در وزارت نیرو تشکیل شد که با پیشنهاد و تصویب تعدادی از طرح‌های پژوهشی در حوزه‌های آب و انرژی، اجرای آن در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت.

وی در راستای اسناد بالادستی بودن، تدوین نقشه راه را از ویژگی‌های این طرح‌ها نام برد و اظهار کرد: تاکید ما برای اجرای این طرح‌ها این بود که همگی این پروژه‌ها دارای چشم انداز فناوری،‌ راهبردهای توسعه فناوری، سیاست‌ها و اقدامات توسعه فناوری و دارای ره نگاشت توسعه فناوری در بازه زمانی 10 ساله باشند.

معاون مدیر کل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو از تصویب و اجرای 54 طرح در حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌های این وزارتخانه خبر داد که از این تعداد 42 طرح در حوزه برق و 12 طرح در حوزه آب است.

به گفته این مقام مسوول برخی از طرح‌های تحقیقات کاربردی و  توسعه فناوری صنعت آب و برق که در این وزارتخانه در حال اجرا است، به این شرح است:

ردیفعناوین طرح‌ها
1مدل‌سازی و برنامه‌ریزی جامع انرژی
2سیستم‌های انتقال برق با ظرفیت بالا
3سیستم‌های سرمایشی پیشرفته و کارا
4زیرساخت خودروهای برقی
5طراحی، پیاده‌سازی و استقرار سیستم‌های نوین خدمات مشترکین
6طراحی شبکه توزیع کلانشهرها
7تجهیزات فشار قوی عایقی در مناطق با اقلیم خاص
8به‌کارگیری فناوری‌های پربازده انرژی‌بر در بخش ساختمان
9شبکه‌های هوشمند، توسعه پایایی در شبکه برق ایران
10توسعه فناوری ربات‌های صنعت برق
11طراحی و ساخت توربین گازی 200 کیلوواتی با سیستم تولید همزمان برق و حرارت (CHP) برای تولید پراکنده و ذخیره‌سازی انرژی آن
12آزمایشگاه مرجع
13موتورهای الکتریکی پیشرفته
14امنیت حوزه اطلاعات و ارتباطات صنعت برق
15انرژی باد در کشور
16پیل سوختی
17استحصال آب باران
18دیپلماسی آب
19توربین‌های کوچک آبی
20بررسی اثرات اقلیم و مدیریت خشکسالی

تدوین نظام‌نامه تامین کالا و حمایت از ساخت داخل

درویش با بیان اینکه وزارت نیرو خلایی در تامین کالاهای اساسی خود داشت، گفت: برای رفع این خلا از 2 سال قبل "مرکز پشتیبانی آب و برق" ایجاد و همزمان با آن اقدام به تدوین نظام‌نامه تامین کالا و حمایت از ساخت داخل در وزارت نیرو شد.

وی هدف اصلی این نظام‌نامه را تامین کالای آب و برق و توسعه فناوری‌های این حوزه نام برد و یادآور شد: این نظام‌نامه تدوین شده است و در دستور کار قرار دارد.

اجرای پروژه‌هایی در راستای اقتصاد مقاومتی 

معاون مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو به بیان اقدامات اجرا شده در این وزارتخانه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان پرداخت و گفت: طرح‌های تعریف شده در این راستا در بخش‌های برق و انرژی و آب به این شرح است:

ردیفعناوین طرح‌های اقتصاد دانش‌بنیان
1تولید لامپ‌های LED، SMD و سایر لامپ‌های روشنایی با راندمان بالا
2تولید موتورهای گازسوز با راندمان بالا با کاربردهای نیروگاه‌های تولید پراکنده و تولید همزمان برق و حرارت
3سیستم قرائت و کنترل هوشمند آب و برق
4هادی‌های پر ظرفیت
5سامانه‌های کنترل روشنایی شهری
6ترانسفورماتورهای با راندمان بالا و هسته آمورف
7طراحی و تولید سیستم‌های حفاظتی شبکه فوق توزیع و انتقال
8ساخت و بهینه‌سازی کلیدهای فشار قوی SF6 و پست‌های GIS
9طراحی و ساخت سامانه تولید پراکنده پیل سوختی با قابلیت برق و حرارت
10طراحی و ساخت باتری‌های جریانی وانادیومی
11پره‌های توربین‌های گازی در کلاس‌های مختلف 
12لوله‌های سوپرآلیاژ نیروگاه‌های بخاری
13روغن ترانسفورماتور
14لوله‌های حفاظتی
15پی‌ال‌سی‌ با سرعت پردازش بالا برای سیستم‌های کنترل نیروگاهی
16سیستم‌های کنترل هوشمند انرژی
17طراحی و ساخت نسل جدید پنل‌های خورشیدی
18نرم‌افزار طراحی و توسعه بهینه شبکه‌های برق
19سیستم کاهش شوری پساب خروجی تاسیسات آب شیرین کن
20تجهیزات ابزار دقیق تاسیسات آبی
21سیستم راه‌انداز نرم‌ برای موتورهای القایی ولتاژ متوسط سامانه‌های پمپاژ آب
22واحد برقابی پلتون (ژنراتور، تورین، پلتون و گاورنر)
23نیروگاه‌های شناور خورشیدی بر روی آب
24دریچه هیدرومکانیکال نسل جدید
25طراحی و استقرار بانک‌ داده‌های هوشمند پاسپورت و کارنامه HSE

توسعه فناوری‌ها در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

درویش همچنین از برنامه‌های وزارت نیرو در زمینه توسعه و ساخت تجهیزات دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط خبر داد و افزود: این طرح‌ها در حوزه‌های انتقال برق، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب و آب و فاضلاب بوده است.

وی ساخت دیسک‌های توربین و کمپرسور نیروگاه‌های گازی، پره‌های ثابت و متحرک توربین و کمپرسور نیروگاه‌های گازی، محورهای نیروگاه‌های گازی و آجرهای نسوز را از جمله تجهیزات دانش‌بنیانی دانست که طراحی و ساخت آن در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و خاطر نشان کرد: ساخت آجرهای نسوز با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است که با اجرای این طرح 100 درصد نیازهای نیروگاه‌های گازی به آجرهای نسوز تامین شد.

درویش طراحی و ساخت پنل‌های خورشیدی، سیستم‌های کنترل هوشمند توربین بادی، نیروگاه‌های شناور خورشیدی بر روی آب، تجهیزات ابزار دقیق تاسیسات آبی (شتابنگاشت)، فیلترها و تجهیزات زدایش فلزات سنگین از آب و تجهیزات کاهنده مصرف آب را از دیگر فناوری‌هایی دانست که توسعه آن در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو ادامه داد: نظام پیوست فناوری و توسعه توانمندی‌های داخلی از شهریورماه سال 1395 ابلاغ شد و متعاقب آن اقداماتی را در وزارت نیرو اجرایی کردیم که تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تولید محصولات دانش‌بنیان و صیانت از بازار ملی به امضا رساندیم.

به گفته وی در این راستا در هفته گذشته با معرفی معاونت علمی، وزارت نیرو با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد همکاری برای تولید محصولات مورد نیاز صنعت آب و برق کشور منعقد کرد.

درویش اضافه کرد: علاوه بر آن به منظور حمایت ایده تا بازار "مرکز توسعه فناوری" (رشد) صنعت برق و انرژی و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شد که در حال حاضر 40 واحد فناور در این مرکز مستقر شدند که از این تعداد واحد فناور، دانش‌بنیان شدن  10 واحد احراز شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون، 250 طرح از سوی این واحدهای فناور به ثبت رسیده است.

درویش، راه‌اندازی صندوق حمایت از پژوهش وفناوری را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد و یادآور شد: در ماده 100 قانون برنامه سوم توسعه بر راه‌اندازی صندوق‌های حمایت از پژوهش و فناوری تاکید شده است و بر این اساس اقدام به تشکیل صندوق حمایت از پژوهش و فناوری شد؛ با انعقاد قراردادهای همکاری با صندوق حمایت از پژوهشگران و صندوق حمایت از صنایع الکترونیکی از طرح‌های پژوهشی با توجیه اقتصادی حمایت می‌شود.

این مقام مسوول، سرمایه فعلی این صندوق را 25 میلیارد تومان ذکر کرد و از افزایش اعتبارات این صندوق تا سقف 100 میلیارد تومان خبر داد.

معاون مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو، برگزاری فن بازار و ایده بازار تخصصی آب و فاضلاب و مسابقات رباتیک "کارون کاپ" را از دیگر اقدامات این وزارتخانه برای حمایت از طرح‌های تحقیقاتی ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن رصد دارایی‌های فکری و نامشهود صنعت برق از سوی پژوهشکده نیرو در حال پیگیری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا