پنجره های دو جداره خورشیدی که با نقاط کوانتومی کار میکند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محققان آزمایشگاه ملی 'لوس آلاموس' در آمریکا با ترکیب فناوری نقاط کوانتومی با یک ساختار شیشه دو جداره، موفق به طراحی پنجره های دو جداره خورشیدی شده اند که کارآمد و مقرون به صرفه هستند.نقاط کوانتوم کریستال‌های کوچکی به اندازه ۲ تا ۱۰ نانومتر هستند که پس از جذب نور، مجددا آن را با طول موج‌های متفاوت بر حسب اندازه‌ آنها منتشر می‌کنند.

لایه های نقاط کوانتومی در پنجره دو جداره جدید تنها بخشی از طیف خورشیدی را جذب می کنند، به طوری که به پنجره دو جداره خورشیدی اجازه می دهد همزمان با تامین سایه و عایق مناسب، انرژی نیز تولید کند.محققان حدس می زنند که این فناوری جدید باعث کاهش هزینه تولید الکتریسته خورشیدی شود.
این پنجره جدید بر پایه فناوری موسوم به 'تقسیم طیف خورشیدی' استوار است که به پنل ها اجازه می دهد فوتون های خورشیدی کم انرژی و پر انرژی را همزمان جذب کنند.
همچنین این فناوری از بازجذب — پدیده ای که خروجی الکتریکی پنل ها را کاهش می دهد، جلوگیری می کند.
در این پنجره دوجداره خورشیدی، سطح جلویی شیشه جداره اول از نقاط کوانتومی منگنز و پشت شیشه جداره دوم از نقاط کوانتومی سدیم مس پوشیده شده است. شیشه جدار اول نور آبی و ماوراء بنفش را جذب می کند و پشت شیشه جدار دوم بقیه طیف را جذب می کند.
'ویکتور کلیموف' محقق ارشد این آزمایشگاه در یک بیانیه خبری اعلام کرد: این رویکرد با افزودن جمع کننده های بسیار کارآمد نورخورشید به پنل های خورشیدی موجود یا تلفیق آنها به عنوان پنجره های نیمه شفاف در معماری یک ساختمان، در واقع فناوری فتوولتائیک موجود را تکمیل می کند.
محققان این فناوری جدید را هفته جاری در مجله Nature Photonicsمنتشر کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا