گام مهم بسوی تقلید شیوه تولید اسپرم در بدن

پیش از این، از سلول های بنیادی برای تولید اسپرم زنده و عملکردی موش استفاده شد؛ سپس با استفاده از این اسپرم ها، بچه موش های سالم متولد شدند. چند تیم تحقیقاتی دیگر نیز سلول های جنسی نابالغ انسانی را به بیضه های موش برای تولید سلول ها با ظاهری شبیه اسپرم تزریق کردند، اما این سلول ها از توانایی باروری تخمک برخوردار نبودند.

اما به نظر می رسد مطالعه اخیر محققان دانشگاه کمریج، نخستین تلاش موفق در مسیر توسعه اسپرم نابالغ از سلول های بنیادی انسان باشد.

عظیم سورانی (Azim Surani) مدیر مرکز تحقیقات اپی ژنتیک موسسه گوردون در دانشگاه کمبریج عنوان کرد: گام مهمی در مسیر تولید اسپرم در آزمایشگاه برداشته شده است. نمی توانیم به طور کامل مطمئن باشیم که آنها واقعا سلول های شبه اسپرم هستند. آنها تایمرهای رشد در سلول ها هستند و باید براساس زمان بندی داخلی، اجازه رشد به آنها بدهیم.

تیم تحقیقاتی بدنبال رهگیری مسیر رشد طولانی است که در بدن اتفاق می افتد، زمانی که سلول های جنینی در طی مراحل پیچیده ای موسوم به میوز (meiosis) به اسپرم نابالغ تغییر پیدا می کنند.

در طول چند هفته نخست، سلول های تعیین شده برای تبدیل به اسپرم و تخمک همان مسیری را طی می کنند که در هفته هشتم اتفاق می افتد. در موش ها این اتفاق پس از 13 روز اتفاق می افتد. به گفته سورانی، چالش اصلی در این مسیر، طولانی بودن این روند در بدن انسان است.

نتایج بدست آمده در این مطالعه نشان می دهد، امکان تولید اسپرم و تخمک از سلول های بنیادی یا حتی سلول های پوست بالغ در آینده وجود دارد.

البته نگرانی هایی نسبت به استفاده از اسپرم و تخمک های مصنوعی وجود دارد، زیرا هرگونه نقص ژنتیکی بطور بالقوه می تواند به نسل های آینده منتقل شود.

نتایج این دستاورد ماه جاری میلادی در کنفرانس Progress Educational Trust در لندن ارائه خواهد شد.

منبع: guardian