سیگار را به روش علمی ترک کنیم

امروزه  بسیاری از افراد در سراسر جهان به مصرف دخانیات و به ویژه سیگار اعتیاد دارند و همه ساله بسیاری از مردم جهان به دلیل عوارض مصرف این ماده سمی دچار بیماری های مختلف قلبی و عروقی، ریوی و انواع سرطان ها شده و حتی جان خود را از دست می دهند. اگر شما هم جز آن گروه از افراد سیگاری هستید که قصد ترک کردن این عادت آسیب رسان را دارید، توصیه می کنیم این کار را به روش علمی انجام دهید تا شانس موفقیت شما در انجام این عمل مهم افزایش پیدا کند.

نخستین قدم در موفقیت ترک سیگار، برخورد صادقانه با خود است. با خودتان رو راست بوده و صادقانه به این سوال پاسخ دهید که چرا می خواهید سیگار را ترک کنید؟ پس از رسیدن به پاسخ مناسب، تمامی نشانه ها و موارد مرتبط با سیگار و مصرف ان را از محیط اطراف زندگی خود حذف کنید.

به اعتقاد دکتر میشائیل استینرگ (Michael Steinberg) مدیر مرکز اعتیاد به تنباکو در دانشگاه روتگرز نیوجرسی، نخستین قدم در موفقیت ترک سیگار، برخورد صادقانه با خود است. با خودتان رو راست بوده و صادقانه به این سوال پاسخ دهید که چرا می خواهید سیگار را ترک کنید؟ پس از رسیدن به پاسخ مناسب، تمامی نشانه ها و موارد مرتبط با سیگار و مصرف ان را از محیط اطراف زندگی خود حذف کنید. این موضوع می تواند شامل خانه، ماشین و محل کار شما باشد. بهتر است برای این هدف از قبل یک تاریخ مشخص کرده و به هیچ عنوان آن را تغییر ندهید.

به باور این کارشناس ترک سیگار، در این مسیر شما باید از دیگران نیز کمک بگیرید. قطعا افراد و مراکز متعددی هستند که می توانند به شما در این تصمیم کمک کنند. از آن ها درخواست کمک کرده و در این مسیر تنها حرکت نکنید.

همزمان با ترک سیگار سعی کنید سبک زندگی سالمی را برای خود تعریف کرده و به اجرا در آورید. این موضوع شامل تغذیه خوب، داشتن تمرینات ورزشی منظم و خواب کافی است. سعی کنید عادات جدیدی را جایگزین سیگار کشیدن کنید. بیشتر افراد در مواجهه با استرس و شرایط اضطراب آور به سیگار پناه می برند. به همین دلیل داشتن یک عادت جایگزین برای این موارد، بسیار مهم بوده و نقشی اساسی در موفقیت شما در ترک سیگار خواهد داشت.

سعی کنید برای مدتی یک فهرست از عواملی که می تواند شما را برای سگار کشیدن تحریک کند تهیه کرده و از ان ها اجتناب کنید. این موضوع می تواند ترک موقتی ارتباط با دوستان سیگاری و درخواست از اطرافیان برای عدم استعمال سیگار در برابر شما باشد. سعی کنید در این مدت از قرار گرفتن در شرایط دشوار اجتناب کنید.

موضوع بسیار مهم دیگری که باید در ترک سیگار مد نظر قرار دهید، کاهش مصرف کافئین و محصولات حاوی آن مانند قهوه و چای در دوران ترک سیگار است. این مواد شما را به مصرف دوباره سیگار ترغیب کرده و همچنین احساس وحشت و افسردگی به شما خواهد داد.

در آخر نیز توصیه می شود در این مدت زیر نظر یک پزشک متخصص از قرص های حاوی نیکوتین استفاده کرده و نیاز بدنتان به نیکوتین را به این صورت تامین کنید تا عادت استعمال سیگار از بین برود.

آخرین توصیه در این مسیر نیز داشتن اراده قوی است و به خاطر داشته باشید که هرگز نباید تسلیم شده و پس از تصمیم برای ترک، حتی برای یکبار نیز مجاز به کشیدن سیگار نیستید.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع:  consumer.healthday.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا