نمایشگاه CES امسال عرضه خودنمایی 5G

شبکه‌های اینترنت همراه به بخشی جدایی‌ناپذیر از دنیای امروزی ما بدل شده‌اند. در این میان بسیاری از ما با نام شبکه‌های 5G آشنا هستیم ولی در عمل به‌هیچ‌عنوان ایده‌ای درباره پتانسیل این شبکه‌ها نداریم و آن‌ها را از جنس آینده دور می‌دانیم. بااین‌حال 5G ازآنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است.

به‌زودی نمایشگاه CES برگزار خواهد شد و به‌واسطه آن می‌توان شاهد انفجار اطلاعاتی درزمینهٔ اینترنت 5G بود. به همین مناسبت نیز در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به فناوری‌های بزرگی بیندازیم که در این نمایشگاه قرار است تا بر پایه شبکه‌های 5G به تحولی بزرگ دست پیدا کنند

اینترنت اشیاء

سال‌هاست که نام اینترنت اشیاء در میان فهرست فناوری‌های روبه رشد جهان شنیده می‌شود ولی عملا تحقق این فناوری هنوز میسر نشده است. علت اصلی این امر نیز این است که زیرساخت‌های شبکه برای پشتیبانی از میلیاردها دستگاه متصل به شبکه در هر شهر آماده نیستند. در این میان اینترنت 5G در نمایشگاه CES می‌تواند گوشه‌ای از آینده‌اینترنت اشیاء را به ما نشان بدهد.

شهرهای هوشمند

شهرهای هوشمند در حقیقت نسخه پیشرفته‌تری از بخش قبلی هستند. بااین‌حال یک شهر هوشمند را نمی‌توان به‌واسطه استفاده از اینترنت 4G به واقعیت بدل کرد. پهنای باند و سرعت موجود در 5G می‌تواند موجب شود که بتوان شهرهای یکپارچه و هوشمندی را طراحی کرد که می‌توانند زندگی ما را متحول سازند

خودروهای خودران

خودروهای خودران سال‌هاست که درحال‌توسعه هستند ولی به علت محدودیت‌های ارتباطی، هنوز پتانسیل اصلی آن‌ها شکوفا نشده است. در این میان در نمایشگاه امسال می‌توان شاهد فناوری‌های جدیدی بود که به‌واسطه 5G محقق می‌شوند و میزان تفاوتی که این فناوری‌ها در خودروهای خودران ایجاد می‌کنند به‌اندازه‌ای بالا است که با دیدن آن می‌توانید اهمیت 5G را درک کنید.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال حاضر بیشتر جنبه سرگرمی دارند. بااین‌وجود بسیاری از ما منتظر آینده‌ای هستیم که تبلیغات این فناوری‌ها به ما نشان داده‌اند. بااین‌حال پردازش این حجم از داده‌ها به‌صورت همزمان، آن‌هم بر روی شبکه، در توان شبکه‌های ارتباطی امروزی نیست و نمایشگاه CES امسال می‌تواند نشان بدهد که چرا 5G می‌تواند این فناوری‌ها را متحول سازد.

مزایای اینترنت 5G

بزرگ‌ترین مزایای این شبکه‌ها را می‌توان سه مورد اصلی دانست:

قابل‌اعتماد بودن این شبکه‌ها: این امر موجب می‌شود تا بتواند در همه شرایط حداقل استانداردهایی که در دنیای امروزی ما برای بسیاری قابل‌باور نیست را رعایت کرد.

پهنای باند: پهنای باند قابل‌عرضه توسط 5G به‌اندازه‌ای بالا است که بسیاری از فناوری‌های آینده بدون این پهنای باند قابل دستیابی نخواهند بود.

زمان: فاصله ارسال درخواست و دریافت پاسخ در شبکه‌های 5G برابر با یک میلی‌ثانیه است که 400 برابر سریع‌تر از پلک زدن عادی انسان است. به همین دلیل نیز بسیار از ما می‌توانیم بعد زمان و حتی بعد مکان را به‌واسطه این فناوری در هم بشکنیم و حتی برخی از دانشمندان معتقدند که 5G می‌تواند به مواردی مانند جراحی همزمان از راه دور منتهی گردد.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا