لزوم افزایش آموزش های سلامت جنسی

کنفرانس علمی روش های ارزیابی مراجعه کنندگان با مشکلات جنسی، چهارشنبه 13 دی در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا برگزار شد.

به بهانه برگزاری این کنفرانس، با دکتر شاداب شاه علی، متخصص بهداشت باروری و عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفتگو کردیم.

دکتر شاه علی عنوان کرد: زنان و مردان در طول زندگی زناشویی ممکن است با مشکلات جنسی مواجه شوند. برای بسیاری از افراد، صحبت با پزشک یا متخصص در مورد مسائل جنسی دشوار است. در این کنفرانس قصد داریم نحوه شروع بحث و چگونگی بررسی بیمارانی که بدلیل مشکلات جنسی به پزشک مراجعه کرده اند را مورد ارزیابی قرار دهیم.

عدم صمیمیت بین زوجین، بروز بحران در بنیان خانواده، نداشتن اعتماد به نفس، حس خشم و گناه مدام و حتی طلاق، از جمله عوارضی هستند که عدم درمان مشکلات جنسی در پی خواهد داشت

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا افزود: برحسب اینکه بیمار به چه دلیلی به پزشک مراجعه کرده و با چه مشکل جنسی مواجه است، اگر پزشک شخصا درمانگر جنسی نباشد، بیمار را به درمانگر مورد نظر ارجاع می دهد و اگر درمانگر جنسی باشد، برحسب نوع اختلالی که مشاهده می کند، راهنمایی یا آموزش های لازم را به مراجعه کننده ارائه می کند.

شاه علی تأکید کرد: حدود 60 درصد خانم هایی که به ما مراجعه می کنند، با مشکلات درد هنگام نزدیکی یا مشکلاتی در برقراری رابطه جنسی مواجه هستند؛ یعنی مشکل باید بقدری حاد باشد که برای درمان اقدام کنند. ممکن است مشکلات جنسی زوجین بالاتر از میزانی باشد که به ما مراجعه می کنند، اما تابوهای مطرح در جامعه مانع از مراجعه افراد به متخصصان و درمانگران می شود.

وی افزود: بالا رفتن سواد جنسی افراد جامعه، به از بین رفتن این تابوها کمک می کند. کسب اطلاع از طریق سایت های  اینترنتی و شبکه های مجازی نه چندان معتبر، نه تنها به حل مشکلات افراد کمک نمی کند، بلکه می تواند مشکلات دیگری نیز به همراه داشته باشد.

به گفته شاه علی، عدم صمیمیت بین زوجین، بروز بحران در بنیان خانواده، نداشتن اعتماد به نفس، حس خشم و گناه مدام و حتی طلاق، از جمله عوارضی هستند که عدم درمان مشکلات جنسی در پی خواهد داشت.

مراحل درمان در کلینیک سلامت جنسی ابن سینا

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: پزشکان عمومی، ماماها و حتی پرستاران آموزش دیده می توانند در گام نخست و در مرحله شرح حال گیری، مراجعان را مورد بررسی قرار داده و آنها را به متخصصان و درمانگران ارجاع دهند. در برخی موارد، با ارائه آموزش های اولیه توسط پزشک عمومی یا مامای دوره دیده، بسیاری از مشکلات جنسی زوجین قابل حل خواهد بود.

شاه علی خاطر نشان کرد: همه خدمات، از آموزش های اولیه تا درمان های ابتدایی و پیشرفته سلامت جنسی و باروری – بجز جراحی های بزرگ – در کلینیک سلامت جنسی ابن سینا به بیماران ارائه می شود. در تیم درمان، متخصص اورولوژی، متخصص زنان، روانپزشک و روانشناس حضور دارند که روند درمان بیماران در این مرکز را تسهیل می کند.

بی تأثیر بودن تبلیغات ماهواره ای در رفع مشکلات جنسی زوجین

شاه علی ضمن اشاره به تبلیغات مرتبط با رفع مشکلات جنسی در ماهواره ها گفت: داروها و محصولاتی که در ماهواره ها یا شبکه های مجازی تبلیغ می شوند، هیچ تأثیری بر حل مشکلات جنسی افراد ندارند و با برگزاری دوره های آموزشی برای زوجین، خود آنها توجه بازارگرمی و بی تأثیر بودن این محصولات می شوند. حتی برخی از داروها ممکن است برای افرادی که دارای مشکلات زمینه ای از جمله مشکلات قلبی هستند، با عوارض شدیدی همراه باشد.

وی تأکید کرد: افراد دچار مشکل الزاما باید به کلینیک های تخصصی مراجعه کنند و به عنوان یک درمانگر، آخرین راه درمان مشکلات جنسی را دارودرمانی می دانم.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا