پارازیت‌های غیرعلمی درباره واکسیناسیون آنفلوانزا

به گزارش سیناپرس به نقل از پایگاه خبری فانا، دکتر مرتضی ایزدی افزود: در آینده ممکن است به هر طریقی بیماری‌های عفونی کشورهای مجاور به داخل کشورمان منتقل شوند و باید حتما آمادگی لازم برای این موارد را داشته باشیم.
 
درباره آخرین وضعیت و تغییر و تحولات بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ایران توضیح بفرمایید و اینکه چه پیشرفت‌هایی در درمان این بیماری‌ها صورت گرفته است.
 
بیماری‌های عفونی در دنیا خصوصا بیماری‌هایی که قابل انتقال هستند از فرد به فرد یا از حیوان به فرد، میزان انتقال آنها به شدت افزایش یافته است. امروز سرعت انتقال بیماری‌های واگیر بسیار افزایش یافته است و به همین علت دقت زیادی باید نسبت به این بیماری‌ها شود. نکته دیگر در مورد این بیماری‌ها، بیماری‌های منطقه خودمان است. بیماری‌های تنفسی، آلودگی هوا و احیانا آلاینده‌های محیط زیستی، مواد غذایی غیرایمن و موادی که سطح استاندارد بالایی ندارند و روی سیستم ایمنی انسان تاثیر می‌گذارند، همگی جزو موارد خطر هستند. در همین حال با بحث آنفلوانزا در کشور درگیر هستیم. در عین حال شاهدیم که در شبکه‌های مجازی درخصوص روش پیشگیری از این بیماری یعنی واکسن جوسازی منفی شده شده است و جامعه را از واکسیناسیون دور می‌کنند. بحث واکسن بسیار جدی است و باید گروه‌های در معرض خطر حتما از آن استفاده کنند. اما متاسفانه افرادی که سررشته علمی ندارند و آشنا نیستند، پارازیت‌های غیرعلمی در این زمینه ایجاد می‌کنند و این می‌تواند جامعه را درگیر کند. درخصوص بیماری‌های عفونی باید ایمنی آب و غذا به شدت کنترل شود و همچنین ورود و خروج به کشور نیز باید کنترل شود. مراودات بین مرزی به شدت زیاد است و رعایت مسائل بهداشتی ضروری است تا از شیوع بیماری‌هایی مانند وبا جلوگیری شود.
 
در منطقه مجاور ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان و هند قرار دارند. باید به این فکر باشیم که در آینده بیماری‌های این کشورها ممکن است به هر طریقی وارد ایران شوند و به همین علت باید به شدت مراقب باشیم. مثلا بیماری تب دنگی در برخی از این کشورها وجود دارد که باید حواسمان به آن باشد. نکته دیگر اینکه دنیا به سمت معضل مقاومت شدید آنتی‌بیوتیکی رفته است. البته این موضوع فقط هم مختص آنتی‌بیوتیک‌ها نیست بلکه شاهدیم حتی مثلا شیمی درمانی هم پاسخ دهی مورد انتظار را بعضا ندارد. بنابراین باید با رویکرد جدیدی به بیماری‌ها نگاه کرد. در این زمینه بحث پزشکی شخصی در دنیا مطرح شده که باید در ایران نیز بهای بیشتری به آن داده شود. همچنین توجه به طب‌های تکمیلی و مکمل هم لازم است تا در کنار طب کلاسیک در درمان مورد استفاده قرار بگیرند. البته این نوع طب باید حتما به صورت علمی درآید و در روش‌های تحقیقاتی به اثبات برسد. دنیا نیز به همین سمت رفته است. این نوع طب اگر علمی شود و در دانشگاه‌ها مطرح شود، می‌تواند بار زیادی از بیماری‌های کشور را کم کند و در عین حال افرادی را که شیاد هستند، از دور خارج کند.
 
وضعیت انتقال عفونت‌ها در بیمارستان‌ها چطور است؟ آیا وضعیت مطلوبی در این زمینه داریم؟
 
در تمام بیمارستان‌ها کمیته کنترل عفونت وجود دارد اما به نظر من آنطور که باید و شاید این کمیته‌ها به علت برخی محدودیت‌ها فعال و تاثیرگذار نیستند. در آموزش مشکلات زیادی وجود دارد و از نظر رفتاری هم باید تجدیدنظرهایی صورت بگیرد. کمیته کنترل عفونت بسیار مهم و جدی است که نباید از آن غفلت شود. در زمینه کنترل بیماری‌های عفونی مهم این است که بتوانیم جلوی سرعت رشد این بیماری‌ها را بگیریم و از عهده مقاومت دارویی که ایجاد شده به هر نحوی برآییم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا