تولد الكساندر دوما

 خاطرات و تاثّرات كودكي اين نويسنده، راه و روش دوران بزرگسالي را براي او تعيين كرد و ترديدي نيست كه اين خاطرات، در طرز فكر و اشتغالات او در زندگي آينده‏اش اثري قاطع و بزرگ بخشيده است.

داستان زندگي الكساندر در واقع با آثارش مخلوط است. وي در ابتدا به نوشتن رمان پرداخت و سپس به نگارش نمايش‏نامه مشغول شد. در اين زمان بود كه كمدي‏ها و درام‏هاي متعددي نوشت و به شهرت فراواني دست يافت. دوما وسعت تخيلات پدر را كه او نيز نويسنده‏اي برجسته بود، به ارث برد و متوالياً نمايش‏نامه ‏هايى به سبك رئاليسم يا واقع‏بيني و حقيقت‏جويى خلق كرد.

وي همه هنر نويسندگي خود را درباره بينش مستقيم جامعه به كار انداخت و در بيشتر آثار خود، آداب و رسوم جامعه و زمان خود را به تصوير كشانيد. دوما پيوسته در انديشه اصلاح اخلاق جامعه بود و با نگارش نمايش‏نامه‏ هاي كمدي، به عنوان ايجادكننده عمده "كمدي آداب" در دوره جديد مطرح شده است. وي در كتاب خود با نام مساله پول، جامعه سرمايه‏داري و عطش سيري‏ناپذير آن به پول را مطرح ساخته و عملكرد سرمايه‏داران را كه براي رسيدن به پول بيشتر، همه چيز را زير پا مي‏گذارند، مورد توجه قرار داده است.

او توانسته است چهره واقعي و حقيقي جامعه خود را با واقع‏ بيني هرچه تمام‏تر به نمايش بگذارد و بر ضد برداشت‏هاي شاعرانه غيرواقعي و خيال پردازانه قلم ر بزند. دوما در كمدي‏هايش، خود را مصلحِ بي‏پرواي جامعه، دشمن بي‏عدالتي‏ها و رياكاري‏ها معرفي مي‏كند. قهرمانان نمايش‏نامه‏ هاي او، همه جا سخنگوي صادقِ شخصِ وي به شمار مي ‏آيند و او در خلق صحنه‏ هاي پرتحرك و گفت و شنودهاي آميخته با زيركي و هوشياري و فصاحت و بلاغت، استادي خاص نشان مي‏دهد.

اگرچه بسياري از نمايش‏نامه‏ هاي الكساندر دوما به سبب القاي افكار گستاخانه و نو، بحث‏ها و مشاجره‏هاي شديد برانگيخت، با اين حال وي پيوسته نمايش‏نامه‏نويس محبوب نيمه دوم قرن نوزدهم باقي ماند. از الكساندر دوماي پسر آثار متعددي بر جاي مانده كه پدر مُسرف، تئاتر كامل، فرانسيون پرنسس و بغداد از آن جمله‏اند. وي در سال 1874م به عضويت آكادمي فرانسه درآمد. دوماي پسر در حالي كه در اواخر عمر پدر، از او مشهورتر شده بود، سرانجام در يازدهم دسامبر 1895م در 71 سالگي درگذشت.

 

منبع: راسخون

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا