آیا ایران به کاپ21 متعهد می‌ماند؟

کاپ(COP) مخفف عبارت «کنفرانس طرفین» (Conference of Parties) است که برای نشست سالیانه چارچوب سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی به کار می‌رود. کاپ 21، به بیست‌ویکمین نشستی گفته می‌شود که در همين زمينه در سال 2015 در پاريس برگزار شد.

در کاپ 21 که با هدف ارزيابي پيشرفت كشورها در زمينه پيشبرد اهداف مرتبط با تغييرات اقليمي به‌طور کلی و كاهش از ميزان گازهاي گلخانه‌اي به‌طور خاص برگزار شد، ایران مانند تمام کشورهای دیگر، برنامه پیشنهادی خود مبنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان 12درصد نسبت به سال 2010 را به سازمان ملل ارائه کرد. اما اکنون چنانچه این مصوبه از جانب نهادهای نظارتی ایران به تصویب نرسد، ایران از عضویت کاپ خارج شده و به عضو ناظر تبدیل خواهد شد.

دکتر بهرام طاهری، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط‌زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو در گفتگو با زیست‌آنلاین عنوان کرده است که رویکرد وزارت نیرو در دفتر ESSH این وزارتخانه، شناسایی نظام‌مند تشکل‌ها برمبنای یک فرآیند سیستمی و فرهنگ‌سازی رفتار مسئولانه درقبال حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی و احترام به طبیعت است.

دکتر طاهری تأکید کرد که این مصوبه علاوه بر تأیید و تصویب هیأت دولت، نیازمند تأیید مجلس و شورای نگهبان نیز هست که این مرحله هنوز در دست بررسی است و نتیجه نهایی آن اعلام نشده است.

 

گرمایش زمین، یک هشدار جهانی

در کنفرانس جهانی زمین که در سال 1992در برزیل برگزار شد، اولین هشدار بزرگ بین المللی نسبت به گرمایش بی‌سابقه زمین و نتایج هولناک آن برای طبیعت و زمین و انسان به گوش جهانیان رسید. طی سال‌های اخیر، افزایش گازهای گلخانه‌ای مانند متان، دی‌اکسیدکربن و اکسید نیتروژن در جو زمین، باعث افزایش گرمایش زمین شده و تغییرات ناخوشایندی در محیط زیست و شرایط اقلیمی کره خاکی به وجود آورده است.

آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است که تولید گازهای گلخانه‌ای در بخش انرژی، حتی درصورت رعایت تعهدات از سوی کشورهای شرکت‌کننده در نشست جهانی تغییرات آب و هوایی در پاریس، «کاپ ٢١»، به روند رو به افزایش خود ادامه خواهد داد، اما از شتاب افزایش آن کاسته خواهد شد و به تدریج شاهد کاهش این روند تا سال 2030 خواهیم بود.

 

تعهد داوطلبانه ایران به کاپ21

ایران نیز در این نشست جهانی به سهم خود نسبت به کاهش گازهای گلخانه‌ای متعهد شده است. باید دانست که میزان گازهای گلخانه‌ای تولیدشده توسط ایران بر مبنای سال 2010 در مجموع 851 میلیون تن است. از این میزان، بالغ بر 699 میلیون تن به بخش انرژی، حدود 70 میلیون تن به بخش صنعت،44 میلیون تن به بخش کشاورزی، 28 میلیون تن به پسماندها و 9 میلیون تن به جنگل‌ها اختصاص دارد.

تعهد داوطلبانه ایران در کاپ 21 بر مبنای بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش 4 درصدی این میزان از گازهای گلخانه‌ای است، که درصورت رفع تمامی تحریم‌ها، تسهیل تعاملات بانکی، استفاده از مکانیزم‌های مالی بین‌المللی و انتقال فناوری‌های مرتبط این میزان کاهش از 4درصد به 12درصد تغییر خواهد کرد.

 

تغییرات اقلیمی بلای جان خاورمیانه

تأثیرات مخرب تغییرات اقلیمی بیش از هرکجای جهان به کشورهایی که در عرض جغرافیایی خاورمیانه قرار دارند آسیب می‌رساند. همین نکته مسئولیت ما را به عنوان یکی از کشورهای این منطقه که سهم کمی هم در تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان ندارد، افزایش می‌‌دهد. بی‌شک با تأیید مصوبه کاپ 21 توسط ایران و باقی ماندن در فرآیند کاپ به عنوان عضو، از هر دو فرصت مالی و فناوری جهانی برای رسیدن به این هدف بهره‌مند خواهیم بود. اما در روند این تعهد، کاهش نیاز به سوخت‌های فسیلی برای ایران به عنوان یک کشور صادرکننده سوخت جای نگرانی دارد.

 

طبیعت و انسان قربانیان اقتصاد جهانی

الگوی جهانی اقتصاد کنونی و نیاز شدید به مواد سوختی جهت تولید بیشتر برای بازار، کشورها را به افزایش سوخت فسیلی تشویق می‌کند. الگوی های شهرسازی و حمل و نقل کنونی، انرژی‌خوار و پرمصرف بوده و کار را دشوارتر می‌کنند. در این میان چاره کار به دست یک بازنگری عمیق در سیاست اقتصادی و تغییر سیستم مصرفی و تولید انرژی فسیلی است. چراکه با روند فعلی گویی انسان به تخریب خانه خود اقدام کرده است. برای بقای حیات این خانه و ساکنان آن اقدامی جهانی باید انجام گیرد. رابطه ما با طبیعت از اساس نیازمند تحول است و منطق سلطه بر طبیعت برای مصرف بی‌رویه باید که به فراموشی سپرده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا