وضعیت ۱۴ شرکت و بنگاه دولتی فعال بررسی شد

 دفتر فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس همزمان با بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ در مجلس، وضعیت ۱۴ شرکت و بنگاه فعال دولتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارقام بودجه ای مربوط به آنها را مورد بررسی قرار داد. براساس این بررسی ها در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نام ۱۴ بنگاه دولتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات آمده است.

از جمله این شرکت ها می توان به شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت، شرکت دولتی پست بانک، شرکت سهامی انستیتو ایزایران، مرکز گسترش فناوری اطلاعات، شرکت سهامی صنایع الکترونیکی شیراز، شرکت سهامی صنایع مخابراتی صاایران، شرکت سهامی ایزایران، شرکت سهامی صنایع الکترونیکی ایران اشاره کرد.

همچنین صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیکی (شرکت مادر تخصصی)، شرکت سهامی صنایع قطعات الکترونیکی، شرکت سهامی مرکز تحقیق و تولید وسایل الکترونیکی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، شرکت سهامی خدمات هوایی پست و مخابرات پیام و سازمان فناوری اطلاعات ایران دیده می شود. 

 از بین این شرکتها، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در لیست واگذاری قرار دارد.

افزایش درآمد ۱۴ شرکت دولتی فاوا در بودجه سال ۹۷

برآوردها نشان می دهد که درآمد شرکت های مذکور در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نسبت به قانون سال گذشته ۳.۸۴۳ میلیارد ریال افزایش داشته است و همچنین مبلغ ۳.۶۰۰ میلیارد ریال نیز افزایش هزینه نسبت به قانون سال گذشته در این لایحه مشاهده می شود. به بیان دیگر درآمد شرکت های دولتی حوزه فاوا در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ مبلغ ۶۵.۰۶۹ میلیارد ریال پیش بینی شده که نسبت به سال گذشته ۳.۸۴۳ میلیارد ریال افزایش داشته است.

این افزایش درآمد بیشتر مرتبط با مرکز گسترش فناوری اطلاعات، شرکت سهامی صنایع الکترونیک شیراز و شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت است. البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که در کنار افزایش درآمدها، هزینه ها نیز تا حدودی به همان نسبت افزایش یافته است.

رشد ۱۶ درصدی هزینه شرکت های فاوا در ۴ سال

بررسی رشد هزینه ها و درآمدهای شرکت های فعال در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات حاکی از آن است که میانگین رشد سالیانه هزینه های این شرکت ها در طول سالهای ۱۳۹۳-۱۳۹۷ از رشد ۱۶ درصدی برخوردار بوده و درآمدها نیز ۱۷ درصد رشد داشته است.

درهمین حال جمع کل سود پیش بینی شده شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته ۳.۱ درصد رشد را نشان می دهد. درهمین حال لایحه جاری ۲ درصد افزایش سود را برای شرکت سهامی صنایع الکترونیک ایران، شرکت سهامی صنایع قطعات الکترونیک، شرکت سهامی انستیتو ایزایران و شرکت سهامی ایزایران نسبت به قانون سال گذشته پیش بینی کرده است.

کاهش سود ۳ شرکت دولتی در بودجه ۹۷

درصد افزایش سود در لایحه سال ۱۳۹۷ در مقایسه با قانون سال ۱۳۹۶ برای شرکت سهامی صنایع الکترونیک شیراز به میزان ۸.۴ درصد، برای شرکت سهامی صنایع مخابراتی صاایران ۱.۸ درصد و برای مرکز گسترش فناوری اطلاعات ۵۲.۶ درصد است.

در میان این شرکت ها سود ویژه شرکت سهامی مرکز تحقیق و تولید وسایل الکترونیک به میزان ۲۸.۹ درصد، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک شرکت مادر تخصصی به میزان ۲.۱ درصد و شرکت دولتی پست بانک ۳۳.۳ درصد در قیاس با قانون سال گذشته کاهش داشته است.

چنین کاهشی در میان سه شرکت دولتی از میان ۱۴ شرکت فعال در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلوب نیست و انتظار می رود این شرکت ها با تحلیل فرآیندهای کاری خویش گلوگاه های مسئله دار را شناسایی کرده و شرکت ها را به سمت سوددهی سوق دهند.

مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به تکالیف مدنظر برنامه ششم توسعه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز اعلام کرد: با توجه به اختیاراتی که ماده ۱۳ قانون برنامه ششم توسعه برای افزایش ظرفیت انتقال ترانزیت دیتا به وزارت ارتباطات می دهد، افزایش سود از سهام شرکت ارتباطات زیرساخت دور از ذهن نیست.

همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت ایران با اجرای هرچه سریع تر احکام مرتبط در ماده (۶۷) قانون برنامه ششم توسعه و اصلاح ساختار خود می تواند درآمد خود را تا حد زیادی افزایش و هزینه های خود را کاهش دهد. شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز با انجام اصلاح ساختار، استفاده از فناوری های نوین و اجرای احکام مرتبط در ماده (۶۸) قانون برنامه ششم توسعه، می تواند درآمد خود را افزایش دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا