زلزله واقعی اینجا است!

تعداد مرگ و میر ناشی از سوانح جاده‌ای در ایران از سال ۱۳۹۰ تاکنون سیری نزولی داشته است. درسال ۹۰، این آمار ۲۰ هزار و ۶۸ نفر بوده است. در سال ۹۱، تعداد تلفات جاده‌ای به ۱۹ هزار و ۸۹ نفر رسیده است، درسال ۹۲ با رقم ۱۷ هزار و ۹۹۴ نفر روبرو هستیم و تعداد تلفات ناشی از تصادفات در سال ۹۳ به ۱۶ هزار و ۸۷۲ نفر کاهش پیدا کرده است.

با این وجود باید گفت که آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در ایران بسیار بالا است. طبق اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر آمار مرگ‌ومیر ناشی از حوادث جاده‌ای در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را دارد و تنها از سیرالئون در غرب آفریقا جلوتر است!

به گفته فرمانده نیروی انتظامی ایران در سال 93، آمار سالانه کشته‌شدگان حوادث رانندگی ایران برابر با میانگین سالانه کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق است!

واقعیت این است که دلایل چندگانه‌ای در افزایش تلفات تصادفات جاده‌ای دخیل است. بی‌دقتی و خطای انسانی مهم‌ترین عامل ایجاد تصادف است و تقریباً 70درصد از آمار علل تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد، اما بعد از وقوع تصادف عوامل دیگری نیز در افزایش احتمال مرگ‌ومیر نقش دارند. خودروهای ناامن، جاده‌های غیراستاندارد و عوامل جوی و محیطی.

کارشناسان نقش عامل انسانی را در بروز حوادث جاده‌ای 52درصد می‌دانند، بعد از آن مشکلات جاده‌ای 30درصد و نقص فنی خودروها 13درصد در این موضوع سهیم هستند.

 

سرعت غیرمجاز، اصلی‌ترین عامل تصادف

اصلی‌ترین عامل سوانح رانندگی در اغلب کشورها، سرعت غیرمجاز است. تحقیقات نشان می‌دهند که هر یک کیلومتر کاهش در سرعت متوسط وسایل نقلیه موجب افت ۴ الی ۵ درصدی تصادفات مرگبار می‌شود.

علاوه بر این مورد، ضعف فرهنگ رانندگی در کشور ما بر افزایش تلفات جاده‌ای دامن می‌زند. رفتارهایی مانند حرکت با چراغ خاموش در شب، عدم رعایت فاصله ایمنی، عدم استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، نوشیدن الکل و عدم توجه به وجود نقص فنی در خودرو ناشی از همین ضعف فرهنگی است.

در این میان قوانین راهنمایی و رانندگی نیز کم‌تقصیر نیستند. به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در گفتگو با ایرنا، «بیش از چند سال است که قوانین صدور گواهینامه تغییر نکرده و باید در این خصوص کارگروهی مسئول تعیین شاخص‌های جدید برای صدور گواهینامه شود. در کشورهای پیشرفته مهارت در رانندگی تنها شاخص ارائه گواهینامه نیست، بلکه صلاحیت‌های دیگری هم برای صدور گواهینامه‌ها در نظر گرفته می‌شود و کارگروه مذکور باید در خصوص ویژگی‌ها و شاخصه‌های لازم برای صدور گواهینامه پیشنهادهایی را ارائه کند.»

سازمان جهانی بهداشت گزارش کرده است، سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند و تصادفات جاده‌ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان به حساب می‌آیند. در ایران اما بیشترین آمار قربانیان بعد از آلودگی هوا، متعلق به حوادث رانندگی است. تنها در چند روز اول تعطیلات نوروزی امسال، ۱۴۵ نفر در جاده‌های ایران کشته و ۲۹۵۰ نفر مجروح شدند.

از آن‌جا که آمارها از روند نزولی بسیار کندی در زمینه میزان تلفات رانندگی حکایت می‌کنند، ضرورت فرهنگ‌سازی در رانندگی، افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل، ایمن‌سازی و استانداردسازی جاده‌ها و اصلاح و تقویت قوانین راهنمایی و رانندگی به شدت احساس می‌شود. در هشت ماهه ابتدای سال جاری 11 هزار و 563 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 11 هزار و 609 نفر بود، تنها 0.4 درصد کاهش پیدا کرده است که تغییر بسیار ناچیزی است.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا