قبل از کلونی سازی در مریخ، به مشکلات زمین برسیم

اما آیا امکان بقا و حیات طولانی مدت انسان در مریخ وجود دارد؟ آیا بهتر نیست به جای یافتن محل جدیدی برای سکونت انسان (که شناخت کاملی از شرایط آن نداریم)، به فکر برطرف کردن مشکلات سیاره ای باشیم که ثابت کرده محل مناسبی برای زندگی انسان است؟

مسابقه سفر به مریخ

بوئینگ اعلام کرده که قصد دارد در نخستین مأموریت فرستادن انسان به سیاره سرخ مشارکت داشته باشد. دنیس مویلنبرگ (Dennis Muilenburg) در دسامبر جاری اعلام کرد: معتقدم که نخستین انسانی که بر مریخ قدم خواهد گذاشت، با موشک بوئینگ راهی این سفر می شود.

رقیب اصلی، شرکت اسپیس ایکس است. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت در کنگره بین المللی هوافضا که سپتامبر 2017 در آدلاید برگزار شد، از برقراری سیستمی مشابه خطوط هوایی بین زمین و مریخ خبر داد و افزود که مأموریت باری از 2022 آغاز خواهد شد.

لاکهید مارتین نیز قصد دارد تا یک دهه آینده، برنامه سفر انسان به مریخ را کلید بزند.

استیفن هاوکینگ، فیزیکدان برجسته جهان عنوان کرده که "ساخت مستعمره در فضا امری حیاتی است"، البته وی معتقد است که این اتفاق احتمالا تا 100 سال آینده انجام نخواهد شد.

اکتشاف در سیارات دیگر

اکتشافات علمی در سیارات منظومه شمسی، یکی از مهمترین دستاوردهای بشری محسوب می شود. اما برعکس، ایده کلونی سازی در ماه، مریخ یا سیارات دیگر، ایده درستی نیست. تصور اشتباهی در ذهن مردم وجود دارد که جایگزینی برای زمین در منظومه شمسی وجود دارد؛ پناهگاهی برای در امان ماندن از پدیده گرم شدن زمین، افزایش سطح آب اقیانوس ها، انقراض گسترده گونه های گیاهی و جانوری، و خطر فزاینده جنگ هسته ای!

امکان وجود حیات میکروبی در مریخ یا حداقل در گذشته باستانی این سیاره وجود دارد. طبق گفته های ناسا، در میان تمام کشفیات صورت گرفته، مهمترین موضوع بحث وجود احتمالی آب به شکل مایع در گذشته باستانی یا حتی در زمان حال، در زیر سطح سیاره است.

آب یک عامل کلیدی برای ادامه حیات محسوب می شود و در زمین به وفور یافت می شود. اگر مریخ در گذشته باستانی خود دارای آب بوده یا حتی اکنون نیز دارای ذخایر آب باشد، باید این سوال پاسخ داده شود که آیا امکان شکل گیری هر نوع حیات میکروبی بر سطح مریخ وجود دارد؟

کلونی مریخی اسپیس ایکس

مریخ فاقد جو مناسب برای حیات

درحال حاضر، شواهدی از وجود جو قابل زیست برای انسان و سایر موجودات در مریخ در دست نیست. جو نازک مریخ کمتر از 1 درصد جو زمین بوده و شامل 96 درصد دی اکسید کربن، 1.9 درصد نیتروژن، 1.9 درصد آرگون و مقدار کمی اکسیژن و منوکسید کربن است. جو مریخ، حفاظت کمی در برابر پرتوهای خورشید ایجاد کرده و حتی مانع از نگه داشتن گرما در سطح سیاره می شود.

در ژوئیه 2017 محققان اعلام کردند که سطح مریخ بسیار بیشتر از آنچه تاکنون تصور می شد، برای میکروارگانیسم ها سمی است.

چالش های کلونی سازی در مریخ

در صورت ساخت مستعمره های انسانی بر سطح مریخ، به تلاش های مداوم و صرف هزینه های سنگین نیاز دارد. درعین حال، حضور طولانی مدت در محیط ایزوله و بسته مستعمره های مریخ می توان با مشکلات مختلفی همراه باشد؛ از جمله، مخاطرات روانی است که ساکنان کلونی ها با آن روبرو خواهند بود.

ایده سفرهای فضایی و ساخت مستعمرات انسانی بر سطح سیارات دیگر اغلب از سوی مهندسان و کارآفرینان با هدف کسب سودهای سرشار مطرح می شود؛ درحالیکه پزشکان و زیست شناسان که با محدودیت های فیزیولوژیکی بدن انسان آشنا هستند، کمتر از ایده ها حمایت می کنند.

ساخت و توسعه مستعمرات انسانی در سیارات دیگر به میلیاردها دلار نیاز دارد. بهتر است به جای فرار از مشکلاتی مانند گرمایش جهانی و جنگ هسته ای، هزینه ساخت این مستعمرات فضایی را صرف کمک به 7 میلیارد ساکن کره زمین، حفاظت از گونه های جانوری و طبیعت کنیم.

منبع: abc