ترفندهای علمی برای خوابی راحت

قطعا داشتن خوابی مناسب و با کیفیت می تواند خستگی روزانه شما را از بین برده و در سبک زندگی پر مشغله افراد تاثیر به سزایی داشته باشد. از سوی دیگر داشتن یک سبک زندگی شلوغ و پر دغدغه می تواند تاثیراتی منفی بر نوع خواب شما داشته باشد و به این ترتیب افراد علی رغم خستگی زیاد قادر به داشتن خوابی مناسب نبوده و روز بعد، کسل و خسته خواهد بود. در این بخش به معرفی چهار ویژگی که یک خواب مناسب از دید پژوهشگران می پردازیم.

داشتن یک سبک زندگی شلوغ و پر دغدغه می تواند تاثیراتی منفی بر نوع خواب شما داشته باشد و به این ترتیب افراد علی رغم خستگی زیاد قادر به داشتن خوابی مناسب نبوده و روز بعد، کسل و خسته خواهد بود.

آسوده باشید

نخستین موضوعی که باید در رابطه با داشتن یک خواب مناسب و خوب در نظر داشت، ریلکس بودن و داشتن خاطری آسوده است. برخی از افراد به طور طبیعی تمایل به شب بیداری دارند و برخی از مردم، بالعکس علاقه دارند شب ها زود به بستر رفته و صبح زود بیدار شوند. دکتر روجر هندرسون (Roger Henderson) در این رابطه می گوید: «بیشتر افراد داری درجه بندی خاص خود برای ساعات خواب شبانه و استراحت هستند ما بر این اساس رفتارهای خود را در شب بیداری ها و یا سحر خیزی نشان می دهیم.» در هر صورت اگر می خواهید خوابی با کیفیت را تجربه کنید، حتما در هنگام خواب فکر خود را آسوده کرده و با ذهنی آرام بخوابید.

از نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنید

برخی از افراد قادر هستند عصرها یا  شب ها پیش از خواب یک فنجان قهوه نوشیده و سپس خواب آرامی داشته باشند اما این موضوع برای بیشتر مردم متفاوت بوده و کافئین به عنوان یک محرک قوی موجب اختلال در خواب می شود. به هر حال توصیه می شود پس از ساعت 2 بعد از ظهر از نوشیدن قهوه خودداری کنید. این موضوع قطعا در کیفیت خواب شما تاثیرگزار خواهد بود.

از الگوی ثابتی برای خواب پیروی کنید

این تصور که شما در طول روزهای کاری کمبود خواب داشته و ان را در تعطیلات آخر هفته جبران کنید، اشتباه است. حتی یک شب کم خوابی می تواند تاثیرات نامطلوبی بر سلامت روح و جسم شما داشته باشد و  بازگشت به الگوی عادی خواب بعد از این کم خوابی، چند روز به طول خواهد انجامید. سعی کنید همیشه از الگوی خواب ثابتی پیروی کرده و ساعات خواب و بیدار شدن خود را تنظیم کنید. به این ترتیب ساعت بیولوژیکی بدن شما نیز تنظیم شده و به نحو بهتری عمل خواهد کرد.

تعریق شبانه را جدی بگیرید

برای کسانی که دچار عارضه عرق کردن شبانه هستند، تشخیص این موضوع سخت است که آیا به دلیل عرق کردن از خواب بیدار شده اند یا به دلیل بیدار شدن یکباره از خواب ، بدنشان عرق کرده است. بهترین راهکار برای کاهش این مشکل، داشتن الگوی غذائی خوب و مصرف مواد غذائی سالم است. به خاطر داشته باشید که اگر ابنتدا از خواب بیدار شده و سپس عرق می کنید و احساس تشنگی دارید، احتمالا دچار مشکل در سطح آدرنالین  شده اید. برای رفع این مشکل می توانید دو ساعت پیش از خواب از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان گندم کامل یا نان جو دو سر استفاده کنید. این کار سبب می شود در ساعات نیمه شب بدن شما با افت قند خون مواجه نشوید.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا