گسلهای ناشناخته تهران شناسایی شوند

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد مختاری در گفتگو با مهر گفت: یکی از موضوعات مهمی که ۱۰ سال پیش در خصوص زمین لرزه توسط پژوهشگاه مطرح شد شناسایی و تدقیق گسل هاست که به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه تکنولوژی لرزه نگاری بازتابی جهت شناسایی گسل و تدقیق آنها در تهران می تواند نقش بسزایی در شناخت بهینه ساختارهای زمین شناسی ایفا کند، اظهار داشت: این موضوع از ملزومات محسوب می شود و قادر است به تعدادی از سئوالات ما پاسخ دهد. از این روش در بسیاری از شهرها نظیر پاریس استفاده شده است.

مختاری خاطر نشان کرد: این روش قویا برای انجام در شهرهای مختلف ایران پیشنهاد می شود؛ البته اکنون هم از این روش در قسمت های مختلف ایران جهت اکتشافات نفتی بوسیله شرکت های ایرانی استفاده می شود.

به گفته رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، روش لرزه نگاری بازتابی می تواند در تهران انجام شود تا گسل های ناشناخته نیز شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در تهران خیلی از پارامترهای گسل ها (به عنوان مثال شیب، عمق) را نمی شناسیم، عنوان کرد: با جمع آوری و تفسیر این داده ها به اجرای طرح حریم گسل، کمک قابل توجهی خواهد شد.

مختاری افزود: اجرای لرزه نگاری بازتابی نیز می تواند بهترین روش در شناسایی پوسته بالایی زمین باشد تا اطلاعات گسل مشخص شود؛ همچنین به این واسطه گسل های ناشناخته شناسایی خواهند شد.

وی تاکید کرد: این تکنولوژی روشی برای شناخت بهینه گسل ها خواهد بود که امیدواریم بتوانیم در راستای اجرایی شدن پروژه گام برداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا