سلامت نسبی سیگارهای الکترونیکی

در سال های اخیر و با معرفی و مطرح شدن ابزار سیگار الکترونیک، یا وِیپِر، بحث های زیادی درباره سلامت آن مطرح شد.

اینکه آیا سیگارهای الکترونیکی جایگزین مناسبی برای سیگارهای سنتی هستند یا تنها ابزاری به همان اندازه خطرناک و برای بازاریابی بیشتر به شمار می روند، مساله مورد مناقشه ای بود. از سویی طرفداران این ابزارهای تازه از سلامت نسبی آن ها به سیگارهای سنتی خبر می دادند و از سوی دیگر برخی از نهادهای سلامت و البته نهادهای صنایع تنباکو سنتی درباره خطرهای نه تنها هم اندازه که بیشتر این سیگارها هشدار می دادند. علاوه بر خطراتی که درباره استعمال دخانیات به طور رایج مطرح بود مواردی چون انفجار باتری، آتش گرفتن و امثال آن نیز به این داستان اضافه می شد و برخی از نهادها نگران بودند که تبلیغ سیگار الکترونیک نه تنها باعث ترک سیگار نمی شود که نوجوانان را در مسیر کشیدن به سیگار قرار می دهد.

یکی از مشکلات ابراز نظر قطعی درباره این ابزارها به تازه بودن آن ها و معلوم نبودن اثر طولانی مدت آن ها بر می گشت. با این وجود تحقیقات متعددی تا کنون درباره این ابزارها انجام شده است و نتیجه آن غیر منتظره است.

پیش از آنکه ادامه متن را بخوانید در نظر داشته باشید سالم ترین راه پیش رو عدم آغاز به استعمال دخانیات به هر شکل و در صورتی که آن را آغاز کرده اید ترک دایمی و یکباره همه انواع آن است. اما در مقام مقایسه تحقیقات جدید وزنه را به سود سیگارهای الکترونیکی سنگین کرده و اعلام کرده اند اگر این سیگارها به طور کامل جایگزین سیگارهای سنتی شوند، اثرات خطرناک به مراتب کمتری را برای مصرف کننده به همراه دارد.

به گزارش گاردین، در سال 2017 تعدادی مطالعه طولانی مدت برروی اثرات استفاده از سیگارهای الکترونیکی در برابر سیگارهای سنتی مطرح شد در این تحقیق به بررسی عملکرد بدن و سلامت افراد در دو گروه پرداخته شده بود. گروهی که به طور کامل استفاده از سیگار را قطع کرده و در 16 ماه قبل تنها از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده اند و گروه دوم کسانی که در همان بازه زمانی به استفاده از سیگارهای سنتی ادامه داده اند. نتایج این تحقیق نشان داد کسانی که به طور کامل به استفاده از سیگارهای الکترونیکی روی آورده اند به طور چشمگیری شاهد کاهش ترکیبات سمی در بدن خود بوده اند.

در تحقیق دیگری به بررسی احتمال ابتلا به سرطان در طول عمر به دلیل استفاده از سیگارهای الکترونیکی پرداخته شده است و نتایج این تحقیق نشان می دهد شانس ابتلا به سرطان در صورت استعمال سیگارهای الکترونیکی تنها یک درصد ابتلا به سرطان در صورت استفاده از سیگارهای سنتی است که اگرچه هنوز بیش از شانس افرادی است که دخانیات استفاده نمی کنند اما به مراتب و به طور چشمگیری کمتر و قابل قبول  تر از دخانیات شامل تنباکو است.

دلیل اصلی این تفاوت در تاثیرات سلامت به این مساله ساده باز می گردد که در سیگارهای الکترونیکی محلولی که برای تبخیر استفاده می شود اگرچه دربردارنده نیکوتین است اما از تنباکو در آن استفاده نشده است. نیکوتین عامل اعتیاد آوری است که به خودی خود خطر چندانی برای بدن ندارد اما فرد را به ادامه استفاده از آن ترغیب می کند آنچه در سیگارهای سنتی  و انواع دیگر دود کردنی های رایج مانند قلیان یا پیپ و … باعث خطر و تهدید سلامت می شود سوزاندن تنباکو است که انبوهی از مواد سمی و سرطان زا را وارد ریه می کند. تنباکو حتی به طور جویدنی می تواند خطرناک و سرطان زاد باشد و طبیعی است که با حذف آن ریسک سلامت به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

هنوز هم بهترین راه تضمین سلامت ترک کامل دخانیات است اما اگر تا آن زمان فاصله دارید و نمی توانید یک باره سیگارهای خود را خاموش کنید استفاده از سیگارهای الکترونیکی – به شرطی که به طور کامل جایگزین سیگارهای سنتی شود – می تواند راه مناسبی باشد.

نکته مهم در استفاده از این سیگارها همچنین به استفاده از آن با ولتاژ متناسب باز می گردد. هرگز نباید با ولتاژهای بالا به استفاده زا این سیگارها پرداخت و تنها باید در بازه تعیین شده و متناسب با آن از این ابزار استفاده کرد وگرنه میزان آسیب رسانی این ابزار نیز افزایش می یابد

پوریا ناظمی 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا