برررسی عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان پوست با استفاده از تکنیک داده‌کاوی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،بیماری­های مختلف، پوست را تحت تأثیر قرار می­‌دهند که در این‌ بین، سرطان پوست شدت بیشتری دارد. در ایران، مطالعات محدودی در مورد میزان بروز سرطان پوست صورت گرفته و مشخص شده که بروز این نوع سرطان، 10 تا 15 مورد جدید در هر صد هزار نفر است.

طبق گزارش­‌های ارائه‌ شده توسط مرکز مدیریت بیماری­های غیرواگیر اداره پیشگیری و کنترل سرطان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، سرطان پوست در سال 88 در مردان رتبه اول و در زنان رتبه دوم را داشته است.

طی چندین سال اخیر مطالعات متعددی در جهت تشخیص، پیشگویی و پیشگیری بیماری­‌های پوست انجام شده است. در این راستا تکنیک­‌های آماری، هوش مصنوعی و الگوریتم­‌های مختلف «داده­‌کاوی»، برای تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات مربوط به این بیماران استفاده شده­‌اند.

مطالعات داده‌کاوی که استخراج اطلاعات نهان یا الگوها و روابط مشخص در حجم زیادی از داده‌ها در یک یا چند بانک اطلاعاتی بزرگ است، در مورد سرطان پوست، در سه زمینه کلی تشخیص، پیشگیری و پیش­بینی قابل طبقه­‌بندی هستند.

در این رابطه، پژوهشگران دانشگاه «علوم پزشکی مشهد»، با استفاده از الگوریتم داده­‌کاوی براساس عواملی همچون سن، جنسیت، شهر محل زندگی، شغل، نوع سرطان، سابقه بیماری قبلی، موضع درگیر و تعداد عود به بررسی مهمترین عوامل مؤثر در سرطان پوست پرداختند.

داده­‌های مورد استفاده در این مطالعه شامل اطلاعات مندرج در پرونده­‌های بیماران مبتلا به سرطان پوست بودند که طی سال­‌های 86 تا 94، به مدارک پزشکی مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان امام خمینی (ره) تهران ارجاع شده بودند.

نتایج ارزیابی‌شده توسط الگوریتم داده‌کاوی نشان دادند که سه عامل مهم تأثیرگذار بر سرطان پوست عبارت‌اند از: نسبت قد به وزن غیرنرمال، سابقه قبلی سرطان و شغل­‌های با ریسک بالا.

همچنین چاقی و اضافه‌وزن در دیگر مطالعات نیز به‌ عنوان یکی از فاکتورهای مؤثر در ابتلا به انواع سرطان­‌ها محسوب شده است.

قاسم‌زاده و همکاران، مجریان این پژوهش اشاره کرده‌اند که هر نوع بیماری زمینه­‌ای در افراد، میزان بروز سرطان را ازدیاد می‌بخشد، بنابراین افرادی که به دلیل ابتلا به هر نوع  بیماری در حالت عام و سرطان در حالت خاص سیستم دفاعی ضعیف شده داشته باشند، برای ابتلا به سرطان پوست مستعدتر خواهند بود.

نتایج کلی این پژوهش نشان داد با توجه به مشخص شدن عوامل تأثیرگذار روی بیماران، می­‌توان برای گروه­‌های پرخطر راه­کارهای پیشگیری­ کننده از جمله ترویج خودآزمایی­‌های پوستی یا انجام آزمایش‌های غربالگری را توصیه کرد تا بتوان شیوع این بیماری و به دنبال آن هزینه‌های سر بار بر جامعه سلامت را کاهش داد.

یافته‌های این پژوهش در مجله «انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا