استفاده از ترکیبات کلم بروکلی برای درمان سرطان پروستات

سیناپرس: رودریک دشوود، پژوهشگر موسسه مرکز علوم بهداشتی تگزاس، در حال بررسی ترکیب شناخته شده‌ای به نام سولفورافن است، که به طور طبیعی در بروکلی وجود دارد. او می‌خواهد امکان استفاده از این ترکیب برای درمان سرطان پروستات پیشرفته را اثبات کند.

در مقاله‌ای که در ژورنال آنکوژنسیس منتشر شده است، دشوود و همکارانش از دانشگاه ایالتی اورگان جزییات چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن یک آنزیم خاص در سلول‌های سرطان پروستات به نام SUV39H1 در معرض سولفورافن را شرح می‌دهند.

دشوود می‌گوید: «شواهد بسیاری مبنی بر خواص ضدسرطانی اکثر سبزیجات کلم وجود دارد. با این حال تحقیق ما از جمله اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد با تغییر دادن SUV39H1 و نمایه‌های متیلاسیون هیستون، سولفورافن می تواند یک عامل درمانی جدید برای سرطان پروستات پیشرفته باشد.»

هیستون‌ها پروتئین‌های موجود در هسته سلول‌های یوکاریوت هستند و‌ از جمله پروتئین‌های ساختاری به شمار می‌روند. رشته‌ دی‌ان‌ای به دور پروتئین‌های هیستون پیچ می‌خورد و نوکلئوزوم را تشکیل می‌دهد. هیستون‌ها با داشتن بار الکتریکی مثبت با گروه‌های فسفات که بار الکتریکی منفی دارند در دی‌ان‌ای اتصال می‌یابند.

متیلاسیون هیستون شامل تغییرات شیمیایی کوچک در پروتئین‌هایی است که با دی‌ان‌ای تعامل دارند و چگونگی بیان شدن ژن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

دلیل اهمیت این تحقیق چیست؟

در کشورهای پیشرفته سرطان پروستات شایعترین سرطان پس از سرطان پوست و مرگ آورترین سرطان در مردان پس از سرطان ریه است که سالانه جان افراد زیادی در سراسر جهان را تهدید می‌کند. این نوع سرطان در واقع ایجاد سلول‌های سرطانی در پروستات است که می‌تواند باعث انسداد در دستگاه ادراری یا متاستاز به سایر اعضا بدن شود. در حالی که درمان‌هایی مانند عمل جراحی برای برداشتن پروستات، پرتو درمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی در مراحل ابتدایی سرطان پروستات موثر هستند، اما اغلب این سرطان با سرعت به موضع‌های دیگر سرایت می‌کند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، احتمال زنده ماندن بیمار به طرز چشمگیری کاهش یافته و گزینه‌های درمانی نیز محدود می‌شوند.

علت دقیق سرطان پروستات مشخص نیست

با اینکه علت اصلی این بیماری معلوم نیست اما زمینه‌های ژنتیکی (سیاه پوستان آمریکا بیشتر مبتلا می‌شوند)، عوامل هورمونی (شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن بالا می‌رود و ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کم شدن مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد)، رژیم غذایی (مصرف زیاد چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید)، عوامل شیمیایی سرطان زا (تماس با عوامل شغلی و محیطی برای مثال کارگرانی که با کودها، بافتنیها، لاستیک و باتری‌های حاوی کادمیوم سر و کار دارند) و ویروس‌ها می‌توانند در بروز سرطان پروستات موثر باشند. اپیدمیولوژی نشان داده است که عوامل وراثتی در ده درصد موارد نقش موثر دارد.

همواره پیشگیری بهتر از درمان است

مصرف سبزیجات یا رنگدانه‌های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد. با توجه به اینکه اندازه پروستات بعد از سن حدود ۴۵ تا ۵۰ سالگی شروع به رشد می کند، به افراد بالای این سن توصیه می‌شود هر روز یک گوجه‌فرنگی خام مصرف کنند و انواع کلم را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

لیکوپن یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم موجود در گوجه‌فرنگی است که می‌تواند از بروز سرطان پروستات پیش‌گیری کند. اندازه‌گیری PSA در مردان بالای چهل سال برای غربالگری و شناسایی این سرطان در مراحل اولیه توصیه می‌شود.

دشوود می‌گوید: « ادامه مطالعات برای تحقیق بیشتر در زمینه شناسایی زیرمجموعه‌های خاصی از سرطان پروستات پیشرفته که قابلیت درمان توسط سولفورافن را دارند ضروری است و البته تحقیق بیشتری به منظور بررسی ایمنی ترکیب هنگام استفاده در دوزهای بالاتر باید صورت گیرد.»

خواص کلم بروکلی

بروکلی علاوه بر داشتن ترکیب سولفورافان که تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد، دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین K است که باعث پیشگیری از سرطان معده و روده می‌شوند و به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین C ، فیبر و بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود که از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن پیشگیری می‌کند، در نتیجه از بروز بیماری‌هایی مثل انواع سرطان‌، آلزایمر، بیماری‌های قلبی، آرتریت (التهاب مفاصل) پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می‌اندازد. مقدار بالای فیبرغذایی موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بهتر است این سبزی با ارزش را در وعده‌های غذایی خود قرار دهند. همچنین کلسیم موجود در بروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است. اما به دلیل اینکه شیر علاوه بر کلسیم، دارای ویتامین D نیز می‌باشد لذا به عنوان منبع بهتری برای پوکی استخوان مطرح می شود زیرا ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند.

درمان پروستات توسط بروکلی

یک آزمایش‌ بالینی برای بررسی میزان اثر بخشی مکمل‌های غنی از سولفورافن موجود در کلم بروکلی در مردان با خطر بالای ابتلا به سرطان پروستات در حال انجام است. نشانه‌های اولیه حاکی از بی‌خطر بودن این ترکیب است و نتایج حاصل از این آزمایش ممکن است ایمنی مکمل‌های با دوز بالا را تایید کند تا به این ترتیب گام بعدی برای درمان آزمایشی توسط این مکمل برداشته شود. موسسه ملی سرطان بودجه این کار تحقیقاتی را تامین کرده است.