لیزر همیشه معجزه نمی‌کند

واژه لیزر (Laser) که مخفف کلمات «Light amplification by stimulated emission of radiation» است، «تقویت نور به روش گسیل القایی تابش» معنا می‌شود.

لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می‌کند. دستگاه لیزر از ماده‌ جمع‌کننده یا فعال‌کننده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرژی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند.

طرح اولیه لیزر (میزر) را اولین بار انیشتین مطرح کرد، اما او هرگزگمان نمی‌کرد تنها در کمتر از یک قرن این ابزار علمی به معجزه‌ای بزرگ تبدیل شود.

امروزه انجام بسیاری از عمل‌های جراحی در سراسر جهان با وجود لیزر آسان‌تر صورت می‌گیرد. به‌ویژه آن‌که با راهیابی ابزار برش و جوش صنایع تولیدی پلاستیک در علم پزشکی، لیزر درمانی طیف گسترده‌تری پیدا کرده است. این روزها شاید لیزر برای بسیاری از افرادی که دچار مشکلات و نارسایی‌های چشمی هستند، معجزه‌ای بزرگ به حساب آید، چراکه می‌تواند آن‌ها را برای همه عمر از ابزارهایی مثل عینک و لنز بی‌نیاز کند. با این وجود اما لیزر حقیقتاً آن ابزار معجزه‌گری که تصور می‌شود هم نیست. چراکه عمل‌های لیزیک هم صددرصد موفق نبوده و تنها احتمال موفقیت 70 تا 80درصدی دارند. علاوه بر آن احتمال باقی ماندن زخم در این شیوه درمانی بالا است.

اما هرچقدر هم که به معجزه لیزر در امور درمانی و عمل‌های جراحی ایمان داشته باشیم، باید بدانیم که این اعجاز در موارد زیبایی حتی کمتر از 50درصد است. متأسفانه تصور غلطی که در اذهان عمومی نسبت به عملکرد لیزر و تحت تأثیر تبلیغات سودجویانه شکل گرفته، باعث می شود که بسیاری از افراد در این راه سلامت خود را به خطر اندازند.

دکتر رضا فکرآزاد، رئیس یازدهمین کنگره پزشکی لیزر ایران، در راستای همین تبلیغات پوچ و غیرواقعی به مردم توصیه می‌کند: « از نگرش‌های افراطی نسبت به درمان‌های لیزری بپرهیزند و راهکار آن را از پزشک معتمد خود بپرسند و یا این‌که از چند پزشک پرس و جو کنند. مردم می‌توانند از شبکه بهداشت منطقه خود نیز اطلاعات صحیح را درباره پزشک خود به دست آورند و یا این‌که با مراجعه به سایت انجمن پزشکی لیزر پزشک معالج خود را شناسایی و ارزیابی کنند.» (بیشتر بخوانید)

باید دانست که لیزر در زمینه مسائل زیبایی همیشه هم موفق نیست. به‌عنوان مثال چیزی به نام حذف دائمی موهای زائد پایه علمی ندارد و در تمام روش‌ها از جمله لیزر کاهش طولانی مدت موهای زائد هدف اصلی است. در صورتی که در بسیاری از تبلیغات عوام‌فریب با وعده دروغین درمان قطعی و همیشگی موهای زائد بدن روبرو می‌شویم. درحالی‌که لیزر موهای زائد در صورت لزوم باید تحت نظر پزشک متخصص و پس از انجام آزمایش‌های هورمونی خاص باید انجام بگیرد چراکه در غیر این‌صورت می‌تواند عوارضی مثل سوختگی، لك، عفونت، فولیكولیت و آكنه به همراه داشته باشد. همچنین لیزرهای جوان‌سازی پوست هم به صورت صددرصد عملکرد مثبتی ندارند و ممکن است باعث بروز مشکلاتی شوند. لیزرهای زیبایی پوست هم می‌توانند برای غدد لنفاوی زیر بغل و در خانم‌های باردار خطرناک باشند که با در نظر گرفتن این احتمال و به دلیل ضروری نبودن در این افراد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

این یک واقعیت است که لیزر اگرچه ابزاری است که در درمان و حل بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما توان ایجاد هرگونه اعجاز و شگفتی را ندارد. بهتر است که قبل از اقدام به استفاده، به دور از شایعات تبلیغاتی فریبکارانه، با این ابزار به‌شکل واقع‌بینانه روبرو شویم و محدودیت‌های آن را بشناسیم. مشورت با پزشک متخصص معتمد و بررسی دقیق عوارض احتمالی استفاده از لیزر به حفظ سلامت ما در این راه کمک می‌کند.

درباره این موضوع بیشتر بدانید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا