نظارت مستقیم پوتین بر کمپین‌های انتخاباتی

در طول سال 2017 شاهد تعداد زیادی از اتهام‌های دست‌کاری دیجیتالی رویکرد انتخابات در آمریکا و اروپا بودیم که پیکان هدف تمامی آن‌ها به‌سوی دولت روسیه گرایش داشت. بسیاری از رسانه‌ها خبر از این دادند که دولت روسیه به رهبری پوتین با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به سراغ گرایش دادن رویکرد اذهان عمومی به‌سوی یک کاندیدای خاص رفته است. این کار برای انتخابات آمریکا و چند انتخابات در اروپا نیز تکرار شده است ولی به نظر می‌رسد که روسیه از این شرایط درس گرفته و قصد دارد تا بتواند از این تجربیات برای کنترل انتخابات داخلی کشور خود استفاده کند.

پوتین در نشستی با سران روسیه اعلام کرده است که قصد دارد تا کمپین‌های انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی را به‌صورت جدی تحت نظارت قرار داده و به سراغ بررسی نحوه عملکرد رقبا در طول این کمپین‌ها برود. البته پوتین هنوز مشخص نکرده است که این امر برای کمپین‌های داخلی انجام خواهد شد یا برای کمپین‌های سایر کشورها که قصد تأثیرگذاری بر روی انتخابات این کشور را دارند.

همچنین هنوز مشخص نشده است که میزان تمرکز رسانه‌ای برای این نوع از نظارت تا چه اندازه بالا خواهد بود. از سوی دیگر نیز پوتین با توجه به پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده، به‌راحتی قادر به بردن انتخابات و تمدید دوران ریاست جمهوری خود خواهد بود و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که تلاش او برای این امر چندان کمرنگ باشد.  در هر حال موضوع کاملا واضح این است که قدرت رسانه‌های دیجیتالی به‌اندازه‌ای زیاد شده است که بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا نیز از آن‌ها واهمه دارند.

منبع: Engadget

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا