سالی دشوار در انتظار سیلیکون ولی

مارک زاکربرگ، مدیراجرایی و یکی از بنیانگذاران فیسبوک، سال بسیار دشواری را پشت سر گذاشت. سیاستمداران در آمریکا و انگلیس، با اعمال فشار بر این شرکت، خواستار مشخص شدن تأثیر فعالیت های فیسبوک بر نتایج انتخابات آمریکا شدند. رگولاتوری ها فرانسه و آلمان نیز بدلیل آنچه سوء استفاده از قدرت عنوان شده است، بشدت از فیسبوک انتقاد کردند.

زاکربرگ در ماه اوت (مرداد ماه) اعتراف کرد که در چند ماه گذشته درحال ادای توضیح در مورد استفاده عوامل روس از فیسبوک برای تخریب دموکراسی در آمریکا بوده است. مشکلات فیسبوک طی ماه های اخیر به جای فروکش کردن، مدام درحال افزایش است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، یک چهره شدیدا نامحبوب در حوزه فناوری است

مشکلات غول های فناوری سیلیکون ولی در سال 2017 اما به فیسبوک ختم نمی شود. گوگل بخش زیادی از این سال را صرف مقابله با ادعایی کرد که عنوان می کند، سرویس ویدئویی یوتیوب به محلی برای فعالیت افراط گرایان تبدیل شده است. بلافاصله بعد از حملات تروریستی در جهان، موتور جستجوی گوگل، نظریه های توطئه و خبرهای جعلی را پیش از خبرهای قابل اعتماد منتشر کرد.  

اوبر (سرویس آنلاین درخواست خودرو)، با ارزش ترین استارتاپ فناوری جهان که با بحران مدیریتی و فساد اخلاقی روبرو است، سال سختی را در سیلیکون ولی پشت سر گذاشت.

همه این شرکت ها همزمان با رشد، شاهد مشکلات مختلفی بوده اند؛ این مسأله ناشی از تغییر ساختار کلی صنایع است و با موفقیت هایی که نصیب شرکت هایی مانند گوگل و فیسبوک شده است، این موانع اجتناب ناپذیر هستند.

انتقاد از غول های فناوری و اینترنتی، پدیده جدیدی نیست، اما به نظر می رسد که حجم بالای انتقادات و مشکلاتی که گوگل، فیسبوک و سایر شرکت ها با آن مواجه هستند، نشانگر این است که آنها عملکرد خوبی نداشته اند.

شاید شرکت های حاضر در سیلیکون ولی، عامل این تغییرات را در انتخاب دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا بدانند. ترامپ یک چهره شدیدا نامحبوب در حوزه فناوری است و پیروزی وی در نوامبر گذشته، یک اتفاق ناخوشایند برای این صنعت محسوب می شود.

کمیسیون اروپا تابستان جاری، گوگل را برای تحت فشار قرار دادن سایت های رقیب، 2.4 میلیارد یورو جریمه کرد. انتظار می رود که دو جریمه دیگر نیز در سال 2018 در انتظار این شرکت باشد. دیده بان آلمان نیز خواستار تغییر در شیوه جمع آوری داده کاربران از سوی فیسبوک شده است. با این شرایط می توان انتظار داشت که سال 2018، اوضاع برای شرکت های سیلیکون ولی سخت تر خواهد شد.  

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا