ایران در ردیف 25 کشور نخست حوزه ایمپلنت مغزی قرار گرفت

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر حسین مقامی با بیان این که سیستم های ایمپلنت مغزی با کاربردهای متفاوت در حوزه های پزشکی، توانبخشی، بازتوانی و نظامی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: لذا در حوزه پزشکی می توان از این سیستم و با تحریک عمقی مغز، بیماری پارکینسون را درمان کرد.
وی با اشاره به این که سیستم ایمپلنت مغزی در ردیف یکی از حوزه ها برتر دانشی جای دارد، افزود: ایران در حال حاضر شش دهم درصد از تولید علم این حوزه در یک دهه اخیر در سطح جهان را به خود اختصاص داده و براساس آمارهای جهانی، کشورمان جزء 25 کشور اول و فعال در حوزه ایمپلنت های مغزی است.
دکتر مقامی خاطرنشان کرد: سیستم های ایمپلنت مغزی که از بخش های مختلفی تشکیل شده، وظیفه ثبت سیگنال های عصبی و یا تحریک سلول های عصبی را بر عهده دارد و در تماس با سطح مغز و با دریافت سیگنال های دریافتی و ارسال آن به محیط خارج از مغز، امکان پردازش سیگنال های دریافتی و استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن ها را فراهم می کنند.
وی با بیان این که یکی از اهداف ستاد علوم شناختی تشویق محققان برای فعالیت در حوزه های پژوهشی ایمپلنت مغزی است، گفت: در جهت تحقق این هدف، کمیته علمی متشکل از اساتید مجرب و فعال در این حوزه ایجاد شده است.
فنآوری تحریک عمقی مغز، برای معالجه بیماری هایی همچون پارکینسون کاربرد دارد و پروژه تولید الکترودها و باطری سیستم تحریک عمقی مغزی یکی از برنامه های مورد حمایت ستاد علوم شناختی می باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا