میلیاردر ایرانی‌الاصل در جمع بخشندگان جهان

این تصمیمی است که برخی میلیاردرهای جهان گرفته‌اند و معتقدند که فرزندانشان باید پاشنه‌ها را ور بکشند و خودشان تلاش کنند. در عوض آن‌ها می‌خواهند دارایی‌هایشان را صرف کمک به افرادی کنند، که به طور طبیعی فرصتی برای موفقیت ندارند، یا دچار مشکلات فراوانی هستند. نکته جالب این‌جا است که در این لیست نام یک میلیاردر ایرانی الاصل هم به چشم می‌خورد.

امیدیار در لیست میلیاردهای بخشنده

او کسی نیست جز « پیِر امیدیار» موسس سایت خرده فروشی و حراج ای‌بی که بنا بر تخمین‌ها ثروتش 9.3 میلیارد دلار برآورد می‌شود. او جزء تعهد و پیمان نامه‌ای است که بر اساس آن افراد ثروتمند تقریبا بخش مهم و اصلی ثروتشان را به امور خیریه اختصاص می‌دهند. البته این موضوع به این معنا نیست، که آن‌ها چیزی برای فرزندانشان باقی نمی‌گذارند. آن‌ها تعهد کرده‌اند که مثل هر خانواده معمولی دیگری به فرزندانشان کمک کنند، البته نه در حد پولدارهای دیگر و فراهم کردن یک زندگی بی دغدغه شغل و بسیار مرفه.

امیدیار و همسرش در نامه‌ای که برای اعلام تصمیم‌شان در آگوست 2010نوشتند،  آورده‌اند:« ما بیشتر از آنچه خانواده‌مان به آن نیاز خواهد داشت پول داریم». آن‌ها که عضوی از پیمان بخشندگی هستند در ادامه نامه آورده‌اند:« هیچ دلیل منطقی برای نگاه داشتن این پول وجود ندارد، وقتی می‌تواند صرف حل مشکلات غیر قابل حل جهان شود».

اعضای کلوپ بخشنده‌ها

اعضای کلوپ بخشنده‌ها اما شلوغ‌تر از این حرف‌ها است. در لیست کسانی که این پیمان را پذیرفته‌اند نام‌ها آشنایی به چشم می‌خورد.مارک زاکربرگ و همسرش در سال 2015 اعلام کردند، که 99 درصد از دارایی‌هاشان از فیس‌بوک را به امور خیریه و توسعه علم و فناوری اختصاص می‌دهند. « بیل گیتس» وهمسرش هم در سال 2010 اعلام کردند که تنها بخش کوچکی از ثروتشان را به فرزندانشان می‌دهند و بقیه را به کارهای خیریه در غالب بنیاد خیریه همسرش و تحقیقات علمی خواهند داد. گیتس در زمان اعلام این خبر گفت:« این موضوع به این معنا است که بچه‌هایم باید خودشان راهشان را بیابند». «چاک فینی» موسس فروشگاه‌های « دیوتی فری» در فرودگاه‌ها هم دیگر بیلیونری است که تقریبا 0.01 درصد ثروتش را نگاه داشته وبقیه را صرف امور خیر و کمک به توسع کرده است. او گفته است:« این ما را انسان‌هایی معمولی کرده است». «وارن بافت» تاجر آمریکایی هم در سال 1986 گفته بود برای همه امور فرزندانش تنها 2 میلیون دلار کنار می‌گذارد و بقیه ثروتش را می‌بخشد. او گفت:« ما می‌خواهیم آنقدری پول برایشان بگذاریم که دستشان را برای انتخاب آینده باز بگذارد، نه آنقدری که دست به هیچ کاری نزنند». « مایکل بلومبرگ» کار آفرین و تاجر نیویورکی هم از جمله افراد دیگر این لیست است. اقدام به بخشش ثروت در زمانی که جامعه جهانی از نظر توزیع ثروت در بیشترین حد نابرابری به سر می‌برد، شاید چراغ راهی باشد برای آینده بهتر.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ❇ تخفیف ویژه ولادت امام حسن عسکری (ع)

    ⬅️ هر تعداد بازدید خرید کنید همان تعداد بازدید 10 ثانیه ای هدیه می گیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا