رقابت بزرگ فضایی به تعویق افتاد

سازمان ناسا در سال 2016 با دو شرکت اسپیس اکس و بوئینگ قراردادی مشابه را امضا کرد که به‌موجب آن این دو شرکت برای ساخت کپسول‌های ارسال انسان به فضا تلاش می‌کردند. در ابتدای امر قرار بود تا نخستین پرواز این کپسول‌ها در سال 2017 انجام شود ولی هر دو شرکت در تحقق وعده‌های خود ناکام مانده و نتوانستند تا در سال 2017 به این دستاورد دست پیدا کنند.

دوغول در گوشه‌های رینگ

شرکت اسپیس اکس کپسول‌هایی را طراحی کرده است که می‌تواند 7 مسافر را به فضا ببرد. این کپسول که نسل جدید کپسول دراگون (کپسول ارسال بسته‌های مواد مورد نیاز به ایستگاه بین‌المللی فضایی) به حساب می‌آید و کرو دراگون (Crew dragon) نام دارد، یکی از زیباترین فضاپیماهای ساخته شده به حساب می‌آید. این فضاپیما به شیشه‌هایی بسیار بزرگ مجهز است که می‌تواند نمایی زیبا از فضا را به سرنشینان خود ارائه کند. تا به امروز دو بلیت سفر به فضا توسط افراد شخصی رزرو شده است ولی این افراد باید منتظر بمانند که ابتدا کرو دراگون بتواند سفری موفق به ایستگاه بین‌المللی فضایی داشته باشد.

در سوی دیگر این رقابت، شرکت بوئینگ قرار گرفته است. محصول این شرکت برای این پروژه، مدل سی اس تی 100 استارلاینر (CST 100 Starliner) نام دارد و بوئینگ از سال 2010 در حال کار کردن بر روی آن است. سه نوع از استارلاینر بوئینگ وجود دارند که هر یک از آن‌ها کاربری ویژه خود را دارند. نخستین مدل برای باقی ماندن در مدار زمین طراحی شده است، مدل سوم کپسولی است که برای ارسال محموله‌ها و بدون حضور سرنشین انسانی عمل می‌کند. با این تفاسیر نسخه دوم باقی می‌ماند که در حقیقت کپسول ارسال انسان به فضا بوده است ولی بازهم شاهد عدم توفیق بوئینگ در تکمیل آن در سال 2017 هستیم.

تکلیف پروژه ناسا چه خواهد شد؟

این شرکت‌ها در حال تلاش هستند تا بتوانند پروژه‌های خود را هرچه سریع‌تر عملیاتی کنند ولی عملا هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانسته‌اند تا برنده این رقابت و مسابقه فضایی شوند. ناسا چاره‌ای جز صبر کردن ندارد و حتی ممکن است این پروژه‌ها در سال 2018 نیز به موفقیت نرسند. به این ترتیب تنها زمان تعیین خواهد کرد که اسپیس اکس برنده رقابت سال 2018 خواهد بود یا بوئینگ.

منبع: Engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا