چالش های شهر سایبری

ازجمله موضوعات بسیار مهمی که در این کنفرانس مورد بحث علمی قرار خواهد گرفت، تأثیر فناوری‌های نوین در ساختار دولت، پلتفرم خدمات یکپارچه شهری در شهرهای هوشمند و رویکرد آماری برای بهینه‌سازی سیستم حمل و نقل مواد زائد جامد شهری است.

شهر الکترونیک چیست؟

ارائه دسترسی الكترونیكی شهروندان به سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات الکترونیکی به صورت شبانه‌روزی و هفت روز هفته، به شیوه‌ای باثبات، قابل اطمینان، امن و محرمانه شهر الكترونیك نام دارد. شهر الكترونیك یك شهر بیست و چهار ساعته است و امور شهری در تمام شبانه‌روز در جریان است. شهروندان می‌توانند از طریق اینترنت، هر زمان و در هر مكان به اطلاعات و خدمات آموزشی، تفریحی، تجاری، اداری، بهداشتی و غیره دسترسی پیدا كنند. از آن‌جا كه رفت و آمدهای شهری در شهر الكترونیك به حداقل می‌رسد تأثیرات مخرب وسایل نقلیه بر محیط زیست نیز كاهش می‌یابد و محیطی زیباتر و طبیعی‌تر برای زندگی شهروندان به وجود خواهد آمد.

ضرورت‌های ایجاد شهر سایبری

*فراهم آوردن خدمات اينترنت با كيفيت و سرعت بالا براي شهروندان.

*فراهم آوردن بسترهای آموزشی الکترونیکی متفاوت و محيط آموزشی مادام‌العمر و افزاش سطح آگاهی عمومی.

*دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات شهری و برخورداری از شهری بيست و چهار ساعته.

*ارائه خدمات يك مرحله‌ای به شهروندان و ایجاد درآمد ثابت شهری با به‌وجود آمدن يك سيستم باثبات گردش پول در جامعه.

*تقويت رقابت تجاری شهر و ايجاد فرصت‌های تجاری بيشتر با توسعه تجارت الكترونيك.

*كاهش ترافيك شهر با توجه به كاربرد اينترنت در فعاليت‌های شهری شهروندان و صرفه‌جويی در وقت و انرژی.

*همسوسازی سرمايه‌گذاري‌ها با نيازهای شهروندان و شهر و افزايش نظم در فعاليت‌هاي شهر با استفاده از سيستم اطلاعاتي جامع.

بدون کپی کردن توان خلق بسیاری از فناوری‌های بزرگ را داریم

حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی در افتتاحیه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به شاخص فناوری در تولید و ارزش افزوده‌ای که به همراه می‌آورد، گفت: «در سال‌های بعد از انقلاب به دلیل استفاده از فناوری بسیار تحریم شده‌ایم. فناوری را می‌بایست خودمان تولید کنیم یا از دیگران گرفته و ارتقاء دهیم. با ٣٦سال سابقه در جهاددانشگاهی به جرأت می‌توانم بگویم قدرت تولید فناوری در تمامی کارها را داریم. بدون کپی کردن توان خلق بسیاری از فناوری‌های بزرگ را در دست داریم.»

رئیس جهاددانشگاهی همچنین تأکید کرد: «برای تولید فناوری نیاز به ارتباط معقول با سایر کشورها داریم. اگر صاحب پیشرفته‌ترین فناوری‌ها شویم اما بالاخره با تحریمی که صورت می‌پذیرد دچار مشکل می‌شویم. زمانی‌که دانش کاری را نداریم باید از خارج بگیریم. در جایی که قادر به تولید فناوری نیستیم باید با کشورهایی که صاحب فناوری هستند، تعامل کنیم.»

طیبی در سخنان خود یادآور شد: «از فرصت‌های بازار می‌بایست به نحو مطلوب برای تولید فناوری استفاده کنیم. اولین نیاز صاحب فناوری شدن داشتن اراده در بین مسئولین و سیاستمداران است.»

 

بیشترین تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت شهری و زندگی شهری است

در این مراسم همچنین محمدعلی نجفی، شهردار تهران به ایراد سخنرانی پرداخت. به گزارش برنا، شهردار تهران در بخشی از سخنان خود گفت: «حیات بشری از صدر تاریخ تا امروز همواره در حال تغییر و تحول است اما در سال‌های اخیر انسان با تحولاتی مواجه شده و زندگی‌اش تحت تاثیر دگرگونی‌هایی قرار گرفته است که سرعت آن در هیچ برهه‌ای از زمان این‌گونه نبوده است. تحولات و تکامل فناوری اطلاعات طبیعتاً اداره شهرها را تحت تاثیر قرار داده است و بیشترین تاثیرش را بر مدیریت شهری و زندگی شهری گذاشته است.»

نجفی به تحول شگرفی اشاره کرد که امروزه در فناوری اطلاعات ایجاد شده و دامنه آن به اقتصاد کشیده شده و مفهوم اقتصاد اطلاعاتی را ایجاد کرده است. او گفت که امروزه اساسی‌ترین فکر این است که منبع اصلی تولید ثروت در دنیا خلق دانش مدیریتی و کاربست آن در زندگی بشر باشد. همچنین علاوه بر اقتصاد، ابعاد اجتماعی و فرهنگی نیز تحت تاثیر فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

شهردار تهران با بیان این موضوع که فناوری اطلاعات بیشترین تاثیر را بر زندگی شهری و مدیریت شهری دارد، گفت: «در همین جا واژه شهر هوشمند مطرح شده است که به عنوان یک برنامه فراگیر و هدف قابل دسترس امروزه در بسیاری از شهرها دنبال می‌شود. شهری که با اتکاء به زیرساخت‌های گسترده فناوری اطلاعات و فضای سایبری بتواند خدمات مدیریت و بهبود کیفیت زندگی شهروندان را تضمین کند.»

نجفی در سخنان خود یادآور شد که شهر هوشمند به عنوان راه‌حلی عمومی در دنیا برای مدیریت شهری مطرح شده است و گفت: «برنامه استقرار شهر هوشمند در شهر باید متناسب با اکوسیستم اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن نقطه باشد و نباید به دنبال نسخه جهان شمول بود.»

شهردار تهران تأکید کرد: «کلیدی‌ترین نقش را برای رسیدن به شهر هوشمند، شهروندان دارند و رسیدن به این امر جز با مشارکت شهروندان قابل کسب نیست و بایستی حتماً داده‌هایی که از شهروندان در خصوص تعامل آن‌ها و تاثیراتی که از مدیریت شهری می‌گیرند مورد ارزیابی قرار گیرد. در حقیقت شهروندان سلول‌های بنیادین زیست شهر هستند و اگر آن‌ها مشارکت نداشته باشند تحقق چنین برنامه‌هایی امکانپذیر نیست.»

نجفی همچنین با اشاره به وضعیت شهرسازی و معماری و بدقوارگی شهر تهران، حمل و نقل و ترافیک که عمر مفید مردم را به هدر می‌دهد، شدت مصرف انرژی، بد مصرف کردن منابع حیاتی شهر، مسائل فرهنگی و اجتماعی، تأکید کرد که همه این مسائل نیازمند راه‌حل‌های ضروری‌اند و باید به دنبال سریع‌ترین راه‌حل‌ها باشیم و از طرفی ساختار سازمانی که شهرداری و مدیریت شهری با آن گریبان‌گیر است اجازه رسیدن به این راه‌حل‌ها را نمی‌دهد.

نجفی با یادآوری بحران‌های مالی و بدهی‌های شهرداری تهران ادامه داد: «بیان پروژه شهر هوشمند ممکن است ساده باشد اما در عمل با مشکلاتی مواجه است که باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی شهرداری تهران درباره نیروهای انسانی 68 هزار و 400 نفر پرسنل حقوق‌بگیر ماهانه دارد که متاسفانه با کارآیی پایین هستند. بنابراین این مسائل و مشکلات راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را می‌طلبد تا از این چالش‌ها عبور کنیم.»

او یکی از محورهای اصلی و مؤثر تعیین‌شده برای رسیدن به یک شهر هوشمند را جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در ارتباط با پروژه‌های مرتبط با شهر هوشمند دانست.

 

ساختارهای اصلی کنفرانس ملی شهر سایبری چیست؟

– دولت الکترونیک

– زیرساخت‌های فنی

– اینترنت اشیاء(IoT)

– بانکداری الکترونیکی

– شبکه های هوشمند(Smartgrid)

– سامانه‌های سایبری-فیزیکی

– نهادهای قدرت رایاشهر(نهادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی)

 

کارکردها و فرآیندهای کنفرانس ملی شهر سایبری چیست؟

– آموزش

– سلامت

– کسب و کار

– تعامل با دولت الکترونیک

– ابعاد و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

گفتنی است سومین کنفرانس ملی شهر سایبری امروز و فردا، 5 و 6 دی‌ماه 96، در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به همت جهاددانشگاهی این دانشگاه برگزار می‌شود. فردا مهندس نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از سخنرانان این مراسم خواهد بود.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا