کریسمس:از شمع های دیروز تا لامپ های LED امروز

قرار دادن شمع های روشن بر روی درخت کریسمس، باوجود انواع دستگاه های تشخیص دود و آتش، قابل تصور نیست. حتی برای سهولت کار، لامپ های LED به شکل شمع طراحی و تولید شده اند که براحتی روی درخت نصب می شوند.

گذر از شمع به لامپ

سال 1832، چالز فولن (Charles Follen) استاد دانشگاه هاروارد، رسم درخت کریسمس را به ایالات متحده آورد و درختی را با شمع تزئین کرد. اما درختی مملو از شمع های روشن بسیار خطرناک بودند و باید با لامپ های کوچک و سبک تعویض می شدند.  

با ثبت اختراع لامپ رشته ای توسط توماس ادیسون، به مرور شمع ها از روی درختان کریسمی جمع آوری شدند و در سال 1880، از یک درخت کریسمس با 80 لامپ کوچک آبی، سفید و قرمز رونمایی شد که 6 بار در دقیقه، درخت را روشن می کرد.

این تزئین مورد توجه استیون گروور کلیولند، بیست و چهارمین رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت و این شیوه تزئین به کاخ سفید منتقل شد و پس از آن در  بین مردم رواج پیدا کرد.

یک رشته لامپ 16 عددی در سال 1900 میلادی 12 دلار فروخته می شد که برای اکثر مردم بسیار گران بود و جنرال الکتریک (General Electric) این رشته لامپ ها را به صورت اجاره ای در اختیار مردم قرار می داد. به مرور زمان و با کاهش قیمت ها، در سال 1920 تزئین درختان با این چراغ ها آغاز شد.

شرکت نوما الکتریک (Noma Electric) در سال 1925 ایجاد و به بزرگترین تولیدکننده لامپ های درخت کریسمس در 40 سال بعد تبدیل شد. لامپ ها به مرور، کوچک تر، سبک تر و ارزان تر شدند.

در سال های اخیر، لامپ LED به اشکال مختلف مانند حبابی، قندیلی، رشته ای به بازار عرضه شده اند. حتی لامپ های هوشمندی نیز تولید شده اند که می توانند با نوع موسیقی تغییر رنگ دهند یا در ساعت های مشخصی، خاموش و روشن شوند.

بحران مصرف برق

ارزان شدن و در دسترس قرار گرفتن این لامپ ها، معضل دیگری را در جهان ایجاد کرده است: افزایش میزان مصرف برق. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که میزان مصرف برق در زمان برگزاری جشن سال نو در آمریکا (سال 2015) بالغ بر 6.63 میلیارد کیلووات بوده است.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: digitaltrends

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا