برترین تصاویر علمی 2017 را ببینید

سال 2017 میلادی نیز با همه فراز و نشیب های خود در حال پایان است. این سال شاهد کشفیات و دستاوردهای علمی قابل توجهی بود و دنیای علم و دانش در سال گذشته رویدادها و شگفتی های مختلفی را پشت سر گذاشت. یکی از مواردی که همواره در کنار مطالعات و پژوهش های علمی وجود دارد، تصاویر علمی است که می تواند در تفسیر و توضیح یافته ها و دستاوردهای علمی بسیار موثر باشد. وب سایت معتبر علمی the-scientist به تازگی اقدام به انتخاب و معرفی برترین تصاویر علمی سال 2017 میلادی کرده است که در این گزارش به بررسی آن ها می پردازیم.

یکی از مواردی که همواره در کنار مطالعات و پژوهش های علمی وجود دارد، تصاویر علمی است که می تواند در تفسیر و توضیح یافته ها و دستاوردهای علمی بسیار موثر باشد.

ضیافت پلاستیک در اقیانوس

پژوهشگران بارها نسبت به تبعات و پیامدهای ناگوار زیست محیطی آلودگی اقیانوس ها به ذرات پلاستیکی هشدار داده اند. یکی از جالب ترین تصاویر منتشر شده در این رابطه، تصویر یک مرجان دریایی است که در حال خوردن قطعه ای پلاستیک است. این موضوع می تواند موجبات مرگ مرجان ها را فراهم کند. پزوهشگران اعتقاد دارند پلاستیک دارای مزه ای خاص است که مرجان ها نسبت به خوردن آن از خود علاقه نشان می دهند.

جنین خفاش میوه خوار

پژوهشگران در سال 2017 میلادی توانستند با کمک نوعی تصویربرداری تشریحی  میکروسکوپی از یک جنین خفاش و شکل گیری استخوان بندی وی عکس بگیرند. تصویری که کاملا منحصر به فرد بوده و  در بین بهترین تصاویر علمی سال قرار گرفت.

گل صد میلیون ساله

پژوهشگران در سال 2017 میلادی موفق به کشف یک گل بسیار قدیمی شدند که از ان به عنوان یکی از قدیمی ترین فسیل های گل در جهان یاد می شود. به باور پژوهشگران احتمالا یک صد میلیون سال پیش دایناسوری در مسیر عبور خود این گل را لگد کرده و به داخل حوضچه ای از صمغ درختان فروبرده است. به این ترتیب یکی از خاص ترین فسیل های کهربا در جهان شکل گرفت.

همزیستی روانگردان

ماهیان زینتی ساحلی جنوب Euprymna tasmanica می توانند در طول روز به رنگ های خاصی چون سبز  و قهوه ای درخشان در بیایند. این  درخشش خیره کننده به علت وجود باکتری های bioluminescent  در بدن آن ها است که در مجاورت نور به این شکل زیبا در می آیند.

زمان تغذیه

در آزمایشگاه، آنتی بادی های درمانی برای مهندسی و درمان سلول های سرطانی (نارنجی)  و با هدف تخریب با ماکروفاژها (آبی) طراحی می شوند. این تصویر لحظه ای منحصر به فرد از این فرایند را ثبت کرده است.

قلبی پشت ویترین

در جنگل های آمازون واقع در کشور اکوادور، پژوهشگران موفق به کشف نوعی قورباغه با بدنی شیشه ای شدند که قلب و سیستم انتقال خون وی کاملا مشخص است.

رنگین کمانی در مغز

پژوهشگران طی مطالعات خود در سال 2017  موفق به تصویربرداری ترکیبی از رنگ بندی اعصاب مغزی شدند. در این تصویر که با ترکیب رزونانس مغناطیسی (magnetic resonance imaging)  و تراکتوگرافی (diffusion-weighted tractography) گرفته شده است، بخشی از ساختار عصبی کوچک  موجود  در مغز یک موش دیده می شود.

ماهی رنگارنگ

این تصویر نشان دهنده ترکیب رنگ خاص و منحصر به فرد یک نوع ماهی به نام پایپ فیش خلیجی  (gulf pipefish) که دانشمندان در سال 2017 به بررسی و مطالعه ساختار ژنتیکی آن پرداختند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: the-scientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا