ناسا تا سال 2060 فضاپیمایی به منظومه آلفا قنطورس می فرستد

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،صد سال پس از آنکه اولین انسان قدم روی کره ماه گذاشت، ناسا امیدوار بود بتواند یک کاوشگر اکتشافی برای بررسی و تحقیق در مورد سیستم نزدیک ترین همسایه مان یعنی منظومه آلفا قنطورس « Alpha Centauri»  را راه اندازی کند. اما تنها یک مشکل سد راهش قرار داشت و آن هم این بود که چگونه به آنجا برود؟

مجله «New Scientist» در گزارشی برنامه های گروهی از مهندسین در آزمایشگاه «Jet Propulsion» ناسا را فاش کرد. همچنین در کنفرانس سالیانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا (American Geophysical Union) در مورد اهداف این ماموریت مطالبی گفته شد و دانشمندان وعده داده اند که برای این ماموریت قرار است از فن آوری هایی استفاده شود که تاکنون وجود نداشته است.

سازمان ملی هوا فضای آمریکا اعلام کرده فضاپیمایی ویجر1 (Voyager 1) برای همیشه منظومه شمسی را ترک کرده و در حال سفر به فضای بین ستاره ای با سرعت 30 هزار مایل در ساعت است. گفتنی است آلفا قنطورس هنوز 4.3 سال نوری یا تقریبا 25 تریلیون مایل از زمین فاصله دارد و فضاپیمایی مانند ویجر1 تقریبا 80 هزار سال طول خواهید کشید تا به آنجا برسد.

تیم دانشمندان ناسا امیدوارند فناوری را توسعه دهند که بتواند کاوشگر بین ستاره ای را با یک دهم سرعت نور  پیش ببرند. آن ها بیان می کنند حتی با 10 درصد سرعت نور به مدت 44 سال طول می کشد تا این کاوشگر به آلفا قنطورس برسد.

گفته می شود پروژه 100 میلیون دلاری «Breakthrough Starshot» در زمینه تحقیقات برای ساخت کاوشگرهایی در ابعاد میکرو در تلاش است این کاوشگرها را برای انجام تحقیقات فضایی توسط لیزرهای قدرتمند به منظومه آلفا قنطورس پرتاب کند.

استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور معاصر که بخشی از این پروژه را برعهده دارد، در یک کنفرانس خبری بیان کرد: امیدوار هستیم تا یک نسل دیگر قادر باشیم بر روی منظومه آلفا قنطورس فرود بیاییم.

منظومه آلفا قنطورس از سه ستاره تشکیل شده که اندازه دوتای آن مانند خورشید است و یکی از آن ها اندازه کوچکتری دارد.