نیاز امروز محیط زیست ایران، بهره مندی از دانش روز است

 عیسی کلانتری در دیدار با گری لوییس که روزهای آخر کار خود در ایران را سپری می کند و به زودی عهده دار ریاست سیاستگذاری سازمان ملل برای محیط زیست می شود، تصریح کرد: اگرچه اجرای پروژه های مشترک محیط زیستی میان ایران و سازمان ملل، خوب است اما نیاز امروز محیط زیست ایران، بهره مندی از دانش روز و برگزاری دوره های مختلف آموزشی داخل و خارج کشور برای کارشناسان محیط زیست است.

رفع چالش های محیط زیستی در گرو تفکر جهانی و اقدام منطقه ای
بنابراین گزارش، کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش و سرپرست مرکز بین الملل سازمان حفاظت محیط زیست نیز ضمن تقدیر از فعالیت های نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در حوزه محیط زیست، گفت: محیط زیست موضوعی فرامرزی و فرانسلی است و ایران از هر نوع همکاری منطقه ای و بین المللی محیط زیستی که منطبق با منافع ملی خود باشد، استقبال می کند و امیدواریم همکاری های محیط زیستی سازمان ملل با ایران ادامه داشته باشد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ما باید جهانی تفکر کنیم و منطقه ای اقدام کنیم تا مشکلات رفع شود.
مدنی با یادآوری نخستین دیدار خود با نماینده مقیم سازمان ملل در ایران در سال 2014 گفت: ایده های مشابه باعث شد تا برای فهرست کردن چالش های محیط زیستی منطقه و جهان و جلب توجه همه به این چالش ها و شرایط دنیای غیرمحیط زیستی سخت تلاش کنیم.
وی با اشاره به اشتیاق، علاقه، پشتکار و باور گری لوییس به همفکری و همکاری برای رفع چالش ها، اظهار کرد: از طرف سازمان حفاظت محیط زیست، مردم ایران و معصومه ابتکار (رییس سابق سازمان محیط زیست) بابت تمامی این تلاش ها، قدردانی می کنم. دوستی مردم ایران با شما تداوم دارد.

محیط زیست عنصری موثر در دیپلماسی منطقه ای و بین المللی
همچنین، گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در این جلسه با بیان اینکه من آخرین نماینده مقیم سازمان ملل در ایران در طول 50 سال گذشته هستم، گفت: تمام این نمایندگان برای حمایت از دولت ها و شهروندان این کشور تلاش کرده اند.
وی افزود: ساختمان حفاظت محیط زیست تا حدی حکم خانه را برای من و تیم پرانرژی ای دارد که شانس کار کردن با آن ها را در طول پنج سال گذشته، داشته ام.
لوییس ادامه داد: در طول پنج سال گذشته به اینجا می آمدم تا حمایت جهانی را نشان دهم. چه احیای دریاچه ارومیه، چه پیدا کردن راه حل برای هامون یا شادگان خشک شده، چه نجات یوزپلنگ، چه بازگردانی اثرات بیابان زایی و از میان رفتن جنگل ها و چه یافتن راه حل برای چالش های کمبود آب بود.
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران اظهار کرد: بیش از هر موضوع دیگری تلاش کردم تا زمان خود در ایران را صرف مسائل محیط زیست کنم، زیرا در نگاه من محیط زیست همان قدر که با امنیت گره خورده، با زندگی و معیشت و اقتصاد مردم نیز پیوند دارد.
لوییس ضمن ابراز خرسندی از افزایش دغدغه محیط زیستی مردم طی پنج سال گذشته، گفت: محیط زیست نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح منطقه ای و در دیپلماسی منطقه ای و بین المللی نیز اثرگذار است.
وی که به زودی به عنوان رئیس سیاست گذاری سازمان ملل برای محیط زیست فعالیت خود را آغاز می کند، گفت: از همه مردم ایران تشکر می کنم که کمک کردند تا چالش های محیط زیست ایران را بهتر درک کنم و اعلام می کنم سازمان ملل و به ویژه برنامه محیط زیست سازمان ملل همچنان می تواند به اولویت های محیط زیستی ایران بپردازد.
گفتنی است، علی نظری دوست مدیر برنامه های توسعه دستیار نماینده مقیم سازمان ملل در تهران گزارشی از پیشنهادات برنامه ای سازمان ملل متحد با توجه به چالش های محیط زیست ارائه کردو گفت: این برنامه شامل 4 بخش، راهبردهای کلان ( آمایش سرزمین، تغییر اقلیم، اقتصاد کم کربن، اقتصاد زیست محیطی و محیط زیست انسانی ، تنوع زیستی ، ظرفیت سازی فنی و مشارکت مردمی تدوین شده است.
وی مجموعه undp و مجموعه بین المللی در ایران، دولت ، بخش خصوصی، مردم محلی را چهار رکن اصلی این برنامه عنوان کرد.
نظری دوست با تاکید بر اینکه مشکلات آب در ایران ناشی از نبود برنامه و ارزیابی راهبردی است، گفت: تغییرات اقلیم مسئله آب، تنوع زیستی، آلودگی، فرسایش خاک را در ایران تشدید می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا