ماهواره ساز بزرگ روسی

به گزارش سینا به نقل از جام جم آنلاین ، شرکت «سامانه‌های اطلاعات ماهواره‌ای رشتنف (Information Satellite Systems Reshetnev)» در سال ۲۰۰۸ بر پایه واحد سازمانی «انجمن علمی-تولید مکانیک کاربردی رشتنف»  بنانهاده شد که از قریب نیم قرن قبل درزمینهٔ  ساخت، تولید و توسعه ماهواره‌های ارتباطی، مخابراتی، ناوبری و زمین‌شناسی در روسیه فعالیت داشت و بیش از نیمی ماهواره شوروی سابق و روسیه فعلی را محصولات این شرکت می‌توان دانست.
تاریخچه تأسیس این شرکت به ۴ ژوئن ۱۹۵۹ بازمی‌گردد که به دستور کمیته دولتی فناوری‌های دفاعی، شعبه شماره ۲  دفتر طراحی شماره-۱ با مشارکت موسسه تحقیقاتی مسکو راه‌اندازی شد. این شعبه زیر نظر «میخاییل رزیتنیوف» در شهر سری- نظامی کراسنویارسک-۲۶ آن زمان که در منطقه کراسنویارسک واقع شده بود و در حال حاضر شهر ژلزنوگورسک نامیده می‌شود قرار داشت. از سال ۱۹۶۱، این شرکت در اسناد رسمی دولتی با کد "دفتر طراحی شماره ۱۰" نام‌گذاری گردید.
در نوامبر سال ۱۹۶۲ ۱ گروه طراح جوان از دفتر طراحی شماره ۵۸۶  «میخاییل یانگل»، پروژه‌ای برای ایجاد ۱ موشک سبک را در دست گرفتند. در سال ۱۹۶۴، این گروه توانستند موشک‌های بالستیک آر-۱۴ را بسازند  که جهانیان آن را بانام «کاسموس»  و در ماه اوت همان سال نخستین محموله خود را در مدار قرار داد.
این تشکیلات طی سال‌های بعد با تفکیک یا الحاق دفاتر طراحی و مؤسسات مختلف نام‌های متفاوتی به خود گرفت که درنهایت از ۳ مارس ۲۰۰۸، با حکم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  نام شرکت دولتی سهامی عام «سامانه‌های اطلاعات ماهواره‌ای رشتنف»  بر آن گذاشته شد و نیکولای تستویدوف به‌عنوان طراح و مدیرکل منصوب گردید.
این شرکت طی سال‌های دهه ۱۹۶۰ تاکنون در طراحی و ساخت ماهواره‌هایی مانند استرلا-۱، مولنیا ۱، رادوگا، اکران، گوریزونت، گلوناس، اکسپرس، گانتس، یامال همچنین بیش از ۴۰ نوع وسایل نقلیه فضایی و آنتن، همچنین حدود ۱۲۰۰ سامانه نظامی فضایی و غیرنظامی سهم اساسی داشته است. همین خدمات ارزنده باعث شد که در دوران شوروی موفق به دریافت مدال لنین (۱۹۷۴) و مدال کار پرچم سرخ (۱۹۸۱) شود.
بعد از فروپاشی شوروی و علیرغم افت‌وخیزهای بسیار در تشکیلات دولتی، در دهه ۱۹۹۰، این شرکت توانست توانایی علمی و تولید خود را حفظ کند. اما از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵، میزان توانایی‌های این شرکت به‌تدریج افزایش یافت.
استراتژی توسعه صنعت موشک فضایی روسیه طی سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۱۵، ایجاد ۱ شرکت واحد درزمینهٔ طراحی و ساخت ماهواره‌ای را می‌طلبید به‌این‌ترتیب بر پایه این راهبرد چند شرکت مختلف روسیه که درزمینهٔ زاویه‌های مختلف صنایع فضایی کار می‌کردند مانند پالیوس، کوانت، کوانتم، بنا به صلاحدید دولت در ۲۰۰۸ باهم ادغام شدند و ۱ تعاونی واحد برای ایجاد فناوری فضایی را به‌وجود آوردند که شرکت «سامانه‌های اطلاعات ماهواره‌ای رشتنف»  نام گرفت.
این شرکت اینک دارای شرکای خارجی مانند آلکاتل فضایی (فرانسه)، آستریوم (فرانسه، آلمان)، ان.ای ۳۰ و ان.تی. اسپیس (ژاپن)، موبایل / تالس آلنیا اسپیس (فرانسه)  و غیره است.
«سامانه‌های اطلاعات ماهواره‌ای رشتنف»، با گردش مالی حدود ۴۰ میلیارد روبلی و بیش از ۸۰۰۰ کارمندان، اعم از کارگران فنی تا متخصصان دارای درجه فوق تخصص و دکترای علوم فنی، یکی از فعال‌ترین شرکت‌های علمی-فنی روسیه درزمینهٔ توسعه صنعت و تولید فناوری فضایی ماهواره‌های مختلف هدف و سامانه‌های ارتباطی زمینی بشمار می‌رود.

با ماهواره‌ساز بزرگ روسی آشنا شوید

با ماهواره‌ساز بزرگ روسی آشنا شوید

با ماهواره‌ساز بزرگ روسی آشنا شوید

با ماهواره‌ساز بزرگ روسی آشنا شوید

با ماهواره‌ساز بزرگ روسی آشنا شوید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا