زمانی برای تبلور ماشین‌ها

یادگیری ماشینی را می‌توان یکی از مهم‌ترین المان‌های مرتبط با هوش مصنوعی و صنایع روباتیک دانست. به‌صورت ساده می‌توان گفت که یادگیری ماشینی به معنای این است که یک سیستم کامپیوتری بتواند با تحلیل المان‌های رخ داده در دنیای واقعی اقدام به تحلیل و ترکیب داده‌ها و در نتیجه ایجاد ساختاری جدید کند. البته این امر وضعیت کاملا بهینه برای یادگیری ماشینی است و در حال حاضر می‌توان گفت که این ساختارها بیشتر جنبه تک‌بعدی دارند.

بااین‌وجود ترسی بسیار عجیب از هوش مصنوعی وجود دارد که موجب شده است تا نام یادگیری ماشینی برای بسیاری از ما ترسناک به نظر برسد. نظرات افرادی مانند ایلان ماسک و استیفن هاوکینگ در نوع خود جنجال‌های بسیار زیادی به پا کرده است ولی با تمام احترام نسبت به این دو نام بزرگ باید بگویم که در این زمینه به‌هیچ‌عنوان با آن‌ها موافق نیستم.

هوش مصنوعی در دنیای امروزی ما از یک کودک 7 ساله کم‌هوش‌تر است. به‌صورت بدیهی شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که یک کودک هفت‌ساله بتواند نقشه سرنگونی شما را در سر داشته باشد و هوش مصنوعی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدون شک در صورتی که انسان بتواند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را به اوج تبلور برساند، شاید بتوان تئوری غلبه انسان بر ماشین را مدنظر قرار داد. بااین‌وجود در حال حاضر هوش مصنوعی کاملا قابل کنترل بوده و حتی یادگیری ماشینی نیز در سطحی کاملا تک‌بعدی اعمال می‌شود. برای مثال هوش مصنوعی در بازی‌های فکری‌ای مانند گو و شطرنج موفق به شکست دادن قهرمانان بزرگ انسانی شده است ولی آیا همان هوش مصنوعی می‌تواند انسان را در موارد دیگر نیز شکست بدهد؟ پاسخ به این سوال بدون شک منفی است.

از سوی دیگر آینده ما با یادگیری ماشینی گره خورده است. بسیاری از ما می‌توانیم از مزایای این سیستم‌ها بهره‌مند شویم ولی برای این کار باید ابتدا ترس بیجا از هوش مصنوعی را کنار بگذاریم. یادگیری ماشینی موجب می‌شود تا سیستم‌های کامپیوتری بتوانند از ایرادهای خود درس بگیرند و با رفع این اشتباه‌ها به سراغ بهبود ساختار عملکرد خود بروند. برای مثال کافی است این ساختار را با یک انسان مقایسه کنید. فرض کنید که یک انسان از ابتدای عمر خود تنها به سراغ یادگیری یک کار خاص مانند ساخت موسیقی برود و هیچ‌چیز دیگری را نیاموزد، بدون شک به بهترین موسیقیدان تاریخ بدل خواهد شد. همین ساختار برای یادگیری ماشینی نیز به کار می‌آید. سیستم‌های یادگیری ماشینی با هدف انجام یک کار خاص طراحی می‌شوند و می‌توانند به‌آرامی با اشتباه و پرهیز از تکرار آن به تکامل برسند. این تکامل می‌تواند در صنایع مختلف برای انسان‌ها مفید باشد و به‌خوبی برای بهبود کیفیت ساخت محصولات به  کار بیاید. آینده ما از جنس هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است و باید با این آینده کنار بیاییم.

احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا