هوش مصنوعی سیارات ناشناخته را کشف می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،شکار سیاره های جدید معمولاً نیازمند جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات گسترده و صرف زمان زیادی است. برای این کار منجمین باید میلیون‌ها داده را آنالیز کنند تا نشانه‌ای از وجود سیاره های جدید به دست آورند.

اکنون محققان گوگل دریافته‌اند که برای کاهش حجم کار، می‌توان از هوش مصنوعی در این راستا استفاده کرد تا فرآیند آنالیز دیتا سریع‌تر و دقیق‌تر انجام شود.

ناسا در ماموریت کپلر با هدف کشف سیارات فراخورشیدی یک تلسکوپ فضایی ساخت و آن را به فضا پرتاب کرد. در این مأموریت، تلسکوپ ناسا طی 4 سال فقط بر روی قسمتی از آسمان وقت صرف کرد و 14 میلیارد داده از 200 هزار ستاره جمع‌آوری کرد.

پروسه کشف سیارات جدید معمولاً به این صورت است که بخشی از آسمان برای مدتی تحت نظر قرار می‌گیرد تا زمانی که جلوی نور ستاره‌ای در اثر عبور یک سیاره برای مدتی گرفته شود. در مأموریت کپلر، تلسکوپ کپلر ظرف 4 سال در هر 30 دقیقه یک عکس از آن بخش آسمان گرفته است و بنابراین شانس این‌که چنین اتفاقی در این مدت‌زمان افتاده باشد، بسیار بالا است.

یکی از محققان هوش مصنوعی گوگل به نام کریس شالو (Chris Shallue) به همراه انرو وندربرگ، ستاره‌شناس و فیزیکدان دانشگاه آستین برای آنالیز این داده‌ها به روشی ساده‌تر با همکاری یکدیگر سیستمی را طراحی کرده‌اند که قادر است کلیه داده‌ها را گردآوری کند و به محققان در پیدا کردن سیاره جدید کمک کند. آنها با این باور که هوش مصنوعی کشف سیارات را می تواند آسانتر کند، این سیستم را طراحی کردند.

آن‌ها پس از طراحی این سیستم برای آزمایش آن، 15 هزار عکس را که قبلاً نشانه‌های وجود یک سیاره یا شی‌ء ناشناخته در آن‌ها دیده شده است، وارد سیستم هوش مصنوعی کردند.

پس از انجام آزمایش، سیستم توانست سیگنال‌ها را به‌ طور کاملاً دقیق جداسازی کند و نشانه‌های وجود یک سیاره جدید را ردیابی کند. شالو و وندربرگ با پایان آزمایش متوجه شدند که تلاش آن‌ها برای ساخت سیستمی که کار آنالیز داده‌ها را با استفاده از هوش مصنوعی ساده‌تر کند، نتیجه داده است و این سیستم می‌تواند در زمان کمتری سیگنال‌ها را با دقت بالاتری ردیابی کند.