کشف قدیمی ترین فسیل قطب جنوب

به تازگی پژوهشگران موفق به شناسایی بقایای یک هیولای دریایی 150 میلیون ساله در قطب جنوب شدند که به عصر ژوراسیک تعلق دارد. این موجود غول پیکر پیش از تاریخی از خانواده پلسیوسورها (plesiosaur) بوده و شباهت زیادی با هیولای دریاچه شرح داده شده در افسانه های اسکاتلندی دارد.

زمان زندگی این دایناسور در قطب جنوب، 80 میلیون سال قدیمی تر از آن تاریخی است که تاکنون تصور می شد حیات در این منطقه وجود داشته است. این نخستین عملیات دیرینه شناسی در قطب جنوب است که  پژوهشگران موفق به کشف یک دایناسور غول پیکر بسیار قدیمی شده اند که به خوبی و در شرایطی مناسب باقی مانده است.

این دایناسور را می توان نخستین نمونه مشابه از این گونه دانست که تاکنون در قطب جنوب کشف شده و از سوی دیگر مطالعات انجام شده حاکی از این حقیقت است که دایناسور مورد نظر، قدیمی ترین جانوری است که در مناطق امروزی قطب جنوب زندگی می کرده است. نکته شگفت آور درباره هیولای دریایی که دارای چهار باله، یک بدن بزرگ و یک گردن بلند و پیچیده است، شباهت بسیار زیاد با هیولای Loch Ness اسکاتلندی است. البته بر خلاف این افسانه اروپائی، دایناسور تازه کشف شده در قطب جنوب، موجودی حقیقی است که روزگاری پیش تر در کره زمین زندگی می کرده است. این دایناسور آبزی بوده و محل زندگی وی نیز قاره گوندوانا (Gondwana continent)  محسوب می شد که قطب جنوب بخشی از ان را تشکیل می داد.

خوزه پاتریشیو اوگورمن (José Patricio O'Gorman) دیرینه شناس موزه Museo de la Plata (MLP) در بیانیه ای که توسط دانشگاه لا ماتانزا (University of La Matanza) منتشر شد اعلام کرد: « زمان زندگی این دایناسور در قطب جنوب، 80 میلیون سال قدیمی تر از آن تاریخی است که تاکنون تصور می شد حیات در این منطقه وجود داشته است. این نخستین عملیات دیرینه شناسی در قطب جنوب است که ما موفق به کشف یک دایناسور غول پیکر بسیار قدیمی شده ایم که به خوبی و در شرایطی مناسب باقی مانده است.»

سولداد کاوالی (Soledad Cavalli) ذیگر دیرینه شناس این تیم تحقیقاتی که از موزه ملی علوم آرژانتین در این مطالعات حضور داشت اعلام کرد: «این کشف جدید تا حد زیادی غیر عادی است زیرا نوع ساختار صخره های این محوطه به گونه ای نیست که استخوان های جانوری مهره دار مانند این غول آبزی را در خود حفظ کند. در این محوطه شما می توانید بقایای گونه های جانوری متنوعی را از جمله ماهی ها، نرم تنان و صدف ها را مشاهده کنید.  با این وجود ما انتظار کشف هر چیزی را در این محل داشتیم به جز یک پلسیوسور غول پیکر.»

برای دسترسی به این سایت باستانی، پزوهشگران باید مسافتی طولانی را طی دو ساعت با هلیکوپتر از مرکز مطالعات قطبی آرژانتین طی کرده و به مرزهای دنیای یخزده قطب جنوب وارد شوند. این استخوان های فسیل شده حدود 12 متر طول دارند.

خوزه او گورمن در این رابطه گفت : «این موضوع که در محوطه ای قدم بزنید که طی 23 سال گذشته هیچ انسانی از آن عبور نکرده و بقایای موجودات ماقبل تاریخ نیز در آن قرار دارد، بسیار هیجان انگیز است.»

منبع: ibtimes