روبات‌هایی که افزایش سطح آب دریا را بررسی می‌کنند

اواخر ماه جاری میلادی شاهد این خواهیم بود که دانشمندان دانشگاه واشنگتن به سراغ استفاده از یک روش ویژه روباتیک می‌روند که می‌تواند شرایط و تغییرات اقیانوس اطلس را بررسی کند. این سیستم شامل استفاده از یک ناوگان نیم میلیون دلاری از حسگرهای روباتیک است که می‌تواند به سراغ بررسی میزان ذوب شدن یخ‌های قطبی بروند.

اگر همه‌چیز خوب پیش برود، این پهپادهای ویژه می‌توانند اطلاعات و مقیاس‌های بسیار دقیقی از وضعیت اقیانوس و به‌صورت ویژه‌ای بخش ای غربی سواحل یخی به دست بیاورند که پیش‌ازاین انسان‌ها اطلاعات دقیقی درباره آن‌ها در اختیار نداشته‌اند. به‌این‌ترتیب این امر به‌عنوان یک پروژه انقلابی شناخته‌شده و می‌تواند برای آینده تحقیقات جوی به‌عنوان یک راهکار کاربردی مطرح باشد.

در این میان کریگ لی که یکی از اقیانوس شناسان برجسته فعال در دانشگاه واشنگتن است دراین‌باره می‌گوید: «مناطق موردبررسی در این پروژه بسیار سخت و نامساعد هستند و دورافتادگی آن‌ها موجب شده است که ریسک بزگی در کاوش آن‌ها وجود داشته باشد.»

به‌این‌ترتیب استفاده از این پهپادهای روباتیک می‌تواند موجب شود تا با کمترین ریسک انسانی بتوان شرایط این مناطق را بررسی کرد. با این شرایط می‌توان انتظار داشت که دانشمندان بتوانند پیش‌بینی‌های دقیق‌تری در زمینه دست‌یابی به ارقام مربوط به افزایش سطح آب‌های آزاد جهان دست پیدا کنند. این امر حتی ممکن است ابعادی جدید از گرمایش زمین را به نمایش بگذارد که پیش‌ازاین برای ما ناشناخته بود.

 

منبع: thenewstribune

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا