وزارت علوم در توسعه فناوری جدی تر وارد شود

به گزارش سیناپرس،وی با بیان این که وزارت علوم در حوزه های علوم، مهندسی و علوم انسانی ضعیف عمل می کند، خواستار ورود جدی این وزارتخانه در توسعه فناوری ها شد.

مجموعه تامسون رویترز هر دو ماه یک بار افراد و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را بر اساس میزان ارجاع به مقالات چاپ شده آنها در بازه زمانی ۱۰ سال گذشته رتبه بندی و اسامی یک درصد برتر هر گروه را اعلام می‌کند.

در تازه ترین بروز رسانی این نظام رتبه بندی، پروفسور عمیدپور استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در رشته مهندسی سیستم ‌های انرژی در شاخه مهندسین جزء یک درصد دانشمندان موثر دنیا در سال ۲۰۱۷ قرار گرفت.
عمیدپور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص نحوه انتخاب در این نظام گفت: یکی از مسئولیت های مجموعه 'وب آو ساینس' (تامسون رویترز) این است که میزان اثرگذاری محققان و دانشمندان را به ویژه در آخر سال میلادی مورد ارزیابی قرار دهد؛ این مجموعه که از معتبرترین مجموعه های ارزیابی علمی محققان، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهان است، هر دو ماه یکبار به ارزیابی کارهای تحقیقاتی افراد در 22 رشته تخصصی در بازه زمانی 10 سال گذشته می پردازد که یکی از این رشته ها، رشته مهندسی است.
به گفته استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، پیش از این در رشته مهندسی در زمینه شیمی، برق و غیره پژوهشگرانی از ایران در فهرست یک درصد دانشمندان موثر جهان قرار گرفته اند اما در حوزه مهندسی انرژی، وی از اولین ایرانیانی است که در این فهرست وارد شد.

غربی ها از دستاوردهای علمی ما بیشتر استفاده می کنند
عمیدپور با اشاره به اینکه علم اندوزی به گفتمان غالب در کشور ما تبدیل شده است، گفت: ایران از لحاظ آکادمیک شکل بسیار مناسبی دارد و با این حجم از فعالیت های علمی که در کشور انجام می شود، تصور می کنم علم اندوزی اکنون گفتمان غالب در کشور ماست.
وی با ابراز امیدواری در خصوص به کارگیری پژوهش های علمی کشور گفت: به نظر من غربی ها از این دستاوردها بیشتر از ما استفاده می کنند. دانشگاه های ما ارتباط صحیح و سیستماتیکی با صنعت ندارند. زمانی که به کشورهای غربی نگاه می کنیم درمی یابیم که دانشگاه ها ارتباط مناسبی با صنعت دارند؛ اساتید دانشگاه به راحتی وارد صنعت می شوند و صنعتگران نیز به راحتی وارد دانشگاه می شوند و با هم در تماس هستند و از نتایج تحقیقات استفاده می کنند.

وزارت علوم جدی تر در توسعه فناوری های کشور وارد شود
این استاد دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی خاطرنشان کرد: زمانی که وزارت بهداشت تشکیل و با دانشگاه های علوم پزشکی و در واقع با بیمارستان های کشور عجین شد پیشرفت بسیار خوبی پیدا کرد که برای پزشکان و هم آموزش پزشکی دستاوردهای قابل توجهی را در پی داشت.
عمیدپور ادامه داد: اما وزارت علوم در حوزه های علوم، مهندسی و علوم انسانی که در پوشش این وزارتخانه قرار دارند هنوز بسیار ضعیف عمل می کند؛ این وزارتخانه باید در حوزه علوم انسانی که اکنون به دلیل به کارنگرفتن محققان این حوزه مشکلات ریشه ای بسیاری را تحمیل کرده است، راهکار های جدی داشته باشد.
وی ادامه داد: وزارت علوم باید به ویژه در حوزه فناوری سرمایه گذاری جدی انجام دهد؛ مدت هاست که دانشگاه های صنعتی ما تجهیزات خوبی ندارند و وزارت علوم بودجه مناسبی را برای آنها در نظر نگرفته است و به دلیل محدودیت های بودجه ای که داشتیم اکنون بسیاری از کارهای ما جنبه تئوریک پیدا کرده است.
عمیدپور با ارائه راه حلی برای این موضوع گفت: اکنون دو راهکار وجود دارد یکی اینکه وزارت علوم با وزارت نفت، نیرو و صنعت بسیار جدی تر وارد تعامل شود و دانشگاه های ما را تفهیم کنند که با صنایع کشور تعاملات بسیار جدی تری داشته باشند و دیگر اینکه اساتیدی که حالت استادهای نسل قدیم را دارند، از دانشگاه ها خارج شوند و در واقع اساتید به سمت فعالیت های جدی و تحقیقات کاربردی روی آورند.

ایجاد بستر مناسب برای نخبگان
این استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص نحوه فعالیت پژوهشگران جوان در کشور نیز گفت: پژوهشگران جوان ما بسیار خوب فعالیت می کنند و خروجی های خوبی دارند اما مشکل ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت های آنهاست.
عمیدپور با همانند کردن نخبه به شمش طلا گفت: طلا چگالی بسیار سنگینی دارد اگر این شمش ها درست در کنار هم قرار گیرند، سرپناه خوبی را ایجاد می کنند اما اگر درست چیده نشوند روی سر خراب می شود و خسارات زیادی به بار می آورند؛ بنابراین حتما باید منابع مالی مناسبی را صرف بکار گیری نخبگان بکنیم.
وی با اشاره به فارغ التحصیلان ایرانی که در رشته های مفیدی در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند،گفت: از آنجا که این فارغ التحصیلان علاقمند به بازگشت به ایران هستند، باید بنیاد نخبگان و تشکیلات مختلف در وزارت علوم و سایر بخش ها فکر جدی برای بهره برداری از آنها بکنند.
به گفته این دانمشند ایرانی، باید در کشور یک برنامه و مدل توسعه ای مناسب ایجاد شود و سرمایه گذاری قوی و مناسبی صورت گیرد تا بتوانیم از این جوان ها و استعداد ها استفاده کنیم.

تغییر مسیر دانشگاه ها به سمت پژوهش های کاربردی و بومی سخت نیست
عمید پور با اشاره به اینکه دانشگاه های جهان به سمت پژوهش های کاربردی و بومی حرکت کرده اند، گفت: این تغییر مسیر حرکت سختی نیست؛ اکنون دانشگاه ها از نسل دانشگاه های صرفا آموزشی به سمت دانشگاه هایی حرکت کرده اند که در آنها کارآفرینی انجام می شود؛ در این دانشگاه ها به دانشجو درس داده نمی شود که بهره بردار شود بلکه به او آموزش داده می شود تا کارآفرین شده و منشاء ایجاد حرکت و تحرک شود.
وی ادامه داد: اکنون در دوره های سال اخر دانشکده های مهندسی دانشگاه های کارآفرین در جهان نگاه صنعتی وجود دارد و در این دوره ها ذهن دانشجویان به گونه ای آماده می شود که اکنون عامل کارآفرینی است و خود می تواند کارآفرین باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا