گردشگری فضایی در انتظار وضع قوانین جدی

سیناپرس: هفته گذشته فضاپیمای SpaceShip Two شرکت خصوصی ویرجین گلکتیک در آسمان کالیفرنیای جنوبی دچار حادثه شد و پس از لحظاتی در صحرای موهاوی سقوط کرد. از همان لحظه یکی از اصلی ترین چالشهای پیش روی صنعت گردشگری فضایی بیش از هر زمان دیگری خودنمایی کرده است و آن چیزی نیست جز فقدان قوانین و مقررات لازم درخصوص شرکتهایی که قرار است افراد عادی را به مدار زمین ببرند.
درحال حاضر سازمان هوانوردی فدرال آمریکا چارچوب محدودی از قوانین درخصوص پرتابهای فضایی تجاری دارد. به عنوان مثال شرکتهای فضایی باید مجوز لازم برای انجام پرتابهای آزمایشی را اخذ کنند. با این حال کنگره آمریکا با هدف تسریع در روند توسعه فعالیت تجاری شرکتهای فضایی قوانینی را وضع کرد که بر مبنای آن فعالیت این دسته از شرکتها با روند فعلی و تا زمانی که فردی در این فرآیند کشته نشده ادامه یابد. حتی کنگره آمریکا در سال 2012 این قوانین را تا اول اکتبر سال 2015 تمدید کرد.
جان ایرنو سردبیر نشریه "قانون فضا" می گوید: تصور ما این بود که این نگرش در راستای حمایت از صنعت نوپای گردشگری فضایی باشد یعنی با وضع نشدن قوانین دست و پا گیر روند توسعه این صنعت شتاب قابل توجهی پیدا کند.
وی می افزاید: اینگونه اعلام شده بود که این ضرب العجل تا زمانی که شخصی در خلال برنامه توسعه گردشگری و استفاده تجاری از فضایی به همین روند کشته نشود پابرجا بماند. متاسفانه با کشته شدن یکی از دو خلبان فضاپیمای ویرجین گلکتیک ضرب العجل مورد نظر به طور خودکار به پایان عمر خود رسید و اکنون به نظر می رسد سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به وضع قوانین جدی در این خصوص خواهد اندیشید.
مایکل السبوری در 31 اکتبر کشته شد. او که یکی از دو خلبان شرکت "اسکیلد کامپوزیت" – شرکت سازنده فضاپیمای SpaceShip Two برای شرکت ویرجین گلکتیک- بود که در جریان پرواز آزمایشی این فضاپیما جان خود را از دست داد. در این حادثه "پیتر سیبولد" دیگر خلبان این پرواز دچار جراحات مختصری شد. شواهد موجود نشان می دهد تنها ثانیه هایی پس از جدا شدن فضاپیما از هواپیمای پشتیبان یعنی WhiteKnight Two در ارتفاع 15 هزار متری، نقص فنی مرموزی بروز کرد که این مساله به سقوط آن منجر شد.
کمیته ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا هم اکنون درحال بررسی علت وقوع این حادثه است. شواهد اولیه حاکی از آن بود که نقص فنی در موتور موشکی فضاپیما علت وقوع این حادثه بوده است اما این فرضیه در مراحل بعدی بررسی ها رد شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا