نانولوله‌های کربنی در ایستگاه المپیک زمستانی 2018 کره‌جنوبی

کره‌جنوبی قصد دارد تا از ماده‌ای حاوی نانولوله‌کربنی که شبیه به سیاه چاله بوده و نور را می‌بلعد در المپیک زمستانی استفاده کند.
این ماده اولین بار توسط شرکت وانتابلک (Vantablack) در سال 2014 ساخته شد. این ماده قادر به جذب 99.9 درصد از نور است که به‌عنوان تیره‌ترین ماده‌ی ساخت بشر شناخته می‌شود. پیش از این زغال چوب با جذب 96 درصد از نور، پیشتاز بود که بعد از ساخت این ماده، رتبه اول به این نانوماده‌ی تیره اختصاص داده شد. این ماده به قدری تیره است که هیچ شکلی روی آن قابل تشخیص نیست و نمی‌توان اجسام سه بعدی را روی آن شناسایی کرد.
در این ساختار، نانولوله‌های کربنی به‌صورت عمودی روی سطح رشد کرده‌ و ساختار دقیق و کاملی را ایجاد کردند، به‌طوری که فوتون‌ها میان نانولوله‌ها به دام می‌افتند.
بن جنسن، از بنیانگذاران شرکت سری نانوسیستم می‌گوید: «نانولوله‌های کربنی را با ارتفاع بسیار بلند در حد چند صد متر تصور کنید. حال اگر شما وسط این جنگل هستید، نور چگونه می‌تواند به شما در اعماق این جنگل برسد.»
کره‌جنوبی تصمیم گرفته تا از این فناوری در المپیک زمستانی 2018 استفاده کند. این کار به معمار بریتانیایی عاصف خان سپرده شده است. عاصف خان که اصالت پاکستانی دارد، پیش از این نیز طراحی‌هایی را برای المپیک انجام داده است.
عاصف‌ خان قصد دارد یک ساختمان را با این ماده‌ی سیاه پوشش دهد، به‌طوری که در روز سطح این ساختمان کاملاً تیره به‌نظر برسد. بعد روی این صفحه‌ی کاملاً سیاه، نقاط روشنی را ایجاد کند که همانند ستارگان بدرخشد، به‌طوری که از دور این ساختمان همانند آسمان شب به‌ نظر برسد که ستارگانی در حال درخشش روی آن قرار دارند.
این ساختار سیاه و سفید، به نوعی الهام گرفته از طبیعت سفید بازی‌های المپیک زمستانی است. عاصف خان در سال 2012 نیز برای کوکاکولا طرحی برای المپیک تابستانی لندن تهیه کرده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا