برندگان دومین دوره جایزه چراغ معرفی شدند

براساس بیانیه هیأت داوران دومین دوره جایزه چراغ، جایزه یک عمر ترویج علم به محمدرضا صیاد برای توسعه و ترویج فعالیت های رصدی رویت هلال ماه تعلق گرفت.

جایزه دانشمند مروج علم به دکتر بهرام مبشر، کیهان شناس برجسته ای که تلاش می کند درک ما از جهانی که در آن زندگی می کنیم را توسعه دهد، اهدا می شود.

با بررسی فهرستی از فعالان ترویج علم که هرکدام، گام های بلندی برای ترویج علم برداشته اند، جایزه مروج علم سال به نفیسه نعیمی پور تعلق گرفت.

بیانیه دومین دوره جایزه چراغ

بار دیگر یلدا؛ بار دیگر طولانی ترین شب سال و بار دیگر چراغی که بر می افروزیم تا روشنی بخش مسیرمان به سوی سپیده صبح باشد که ما در دل تاریک ترین شب ها، نور را فراموش نمی کنیم و تن به ظلمت نمی دهیم.

یک سال پیش بود که نخستین چراغ را روشن کردیم به امید آنکه کورسوی آن مسیر پر فراز و نشیب پیش رو را کمی روشن تر کند.

ما که علم و اتکا به خردورزی انسان را چراغ راه آینده می دانیم، ما که به باطل السحر عقلانیت در برابر خرافه باور داریم، ما که عمر خویش را مشتاقانه وقف مسیر علم و توسعه آن  در جامعه خویش کرده ایم، نیک می دانیم که امید به فردایی روشن تنها با امیدواری حاصل نمی شود. هر آنکس که دل در گرو فردایی دارد که در آن، راه از بیراهه متمایز باشد و هر آنکس که امید دارد فردا که خورشید بر می آید، روزی بهتر از امروز آغاز شود، باید دست به کاری زند که از نشستن و امید بستن گره از مشکلی باز نخواهد شد. ما به سهم و توان خود در این مسیر چراغ را ساختیم.

تقدیری کوچک که بهانه ای است برای گرامیداشت آنهایی که عمر و توان و توشه خود را برای علم و دانش این سرزمین هزینه می کنند. آنهایی که چون ما گمان می کنند، آینده ایران ما در گرو توسعه و ترویج علم و آگاهی است و می دانند این راهی نیست که یک شبه به مقصد برسد. آنهایی که دشواری های راه را به جان می خرند و در مقابله با کوهستان سترگ دشواری ها و ناملایمات، از راه نمی مانند. گاه توفنده و پر توان پیش می روند و گاه چون جویباری، آهسته و پیوسته چنان در برابر سنگ های بد دلی، نا آگاهی، جهل، خرافه، بی تدبیری و کوتاه بینی مقاومت می کنند که از دل پایداریشان، راه های تازه به سوی چشم اندازهای فراخ باز می شود.

ما چراغ را روشن کردیم تا به آنها یادآوری کنیم، در این مسیر پر خطر تنها نیستند و ما و مردمان این سرزمین، به حد توان خویش همراه آنها هستیم. اگر از عهده برآید، دستی به یاری دراز می کنیم و اگر دستمان از یاری کوتاه باشد، دعای خیر خویش بدرقه راهشان می کنیم و نامشان را در زمزمه های نیمه شبان خویش تکرار می کنیم «تا نگویند که از یاد فراموشانند».

بر این باوریم که در این ایام بیش از هر زمانی نیازمند توسعه علمی در کشورمان هستیم. جهان، شتابان و با سرعتی بی سابقه پیش می رود و ما مجال و فرصت عقب ماندن نداریم. داستان علم، داستان دیگران نیست. بخواهیم یا نخواهیم، علم و محصولات علم مدرن راه خود را به زندگی ما باز می کند و می دانیم که اگرچه باید با صدایی رسا از سیاست گذاران و مسوولان عرصه علم کشور بخواهیم که در مسیر توسعه علمی گام های موثر بردارند، اما بر عهده ما است که در ترویج و توسعه علم در جامعه خویش بکوشیم. جامعه ای که به هزار  و یک دلیل، از قافله علم مدرن عقب مانده است و به هزار و یک آفت مبتلا است. چراغی که سال قبل روشن کردیم، امسال اندکی درخشان تر شده است.

همانطور که وعده کرده بودیم، در دومین سال چراغ افروزی خویش، در ابتدا از مروجان و روزنامه نگاران علم درخواست کردیم تا پیشنهادهای خود را برای دومین دوره چراغ ارسال کنند. از میان نام هایی که ایشان پیشنهاد کردند، فهرستی از چهره ها و گروه های درخشان جمع شد که ارزش کارهای هر یک از آنها داستانی مجزا می طلبد.

در گام نهایی، بانیان چراغ بنابر وعده و قرار خو ش برگزیدگان نخستین چراغ را دعوت کردند تا در کنار هم، با اطمینانی بیشتر برگزیدگان دوره دوم را از میان فهرستی از شایستگان انتخاب کنند. بر آنیم که این مسیر را ادامه دهیم و هر سال جمع انتخابگران خود را با حضور برگزیدگان دوره های قبل غنی تر و متنوع تر سازیم.

پس از بحث های طولانی و گفتگوهای مفصل که میان بانیان و برگزیدگان دوره قبل آقایان دکتر محمد باقری، دکتر مجید میرزا وزیری، نمایندگان گروه ترویج علم ساروس و ما محمد رضا نوروزی و سیاوش صفاریان پور برگزار شد، منتخبان دومین چراغ را در این شب خجسته به این شرح معرفی می کنیم:

دومین چراغ برای یک عمر ترویج علم با افتخار و فروتنی به آقای محمدرضا صیاد اهدا می شود. مردی که عمری طولانی را در راه توسعه و ترویج فعالیت های رصدی رویت هلال ماه سپری کرده است. نام او در کنار بزرگان تقویم و رصد هلال در تاریخ ما ثبت است. به واسطه عزم استوار او و همت ستودنی او بود که رویت هلال ماه های جوان از رصدی معمولی به پروژه های علمی و بزرگ بدل شد. او شهر به شهر سفر کرد و دانسته های خود را با مشتاقان بسیاری در میان گذاشت. او و همکاران و یارانش، جامعه رصدگران آماتور ایران را به یکی از فعال ترین، دقیق ترین و معتبر ترین جوامع رصدگر هلال ماه در جهان بدل کردند. محمدرضا صیاد نمادی از مشتاقی و شورمندی علمی است. نمادی از تواضع و دستی گشاده داشتن در آموزش و ترویج و البته که نمادی از دقت و تیزبینی و ژرف اندیشی در کار علمی.  نه تنها سال ها کار او و هزاران دانش آموزی که از گنجینه دانش او بهره برده اند، گواهی بر نقش بی بدیل او در ترویج علم ایران هستند که دقت نظر و کمال گرایی او در کارش الگویی است برای آنهایی که قدم در راه علم می گذارند. عمرش دراز باد و راهش روشن که بی شک او ستاره ای است در آسمان علم و ترویج علم در آسمان پر ستاره کشورمان.

هیات انتخاب جایزه چراغ، دومین جایزه چراغ برای دانشمند مروج را با افتخار به دکتر بهرام مبشر تقدیم می کند. کیهان شناس برجسته ای که در سرحدات شناخته شده عالم گام بر می دارد و در تلاش است تا درک ما را از جهانی که در آن زندگی می کنیم افزایش داده و توسعه بخشد. دانشمندی که با وجود گام زدن در مرزهای پیش رو دانش در آن سوی اقیانوس، رشته پیوندش با سرزمین مادری را حفظ کرده و دل در گرو توسعه و ترویج علم در میان هموطنانش دارد. بسیاری از مردم ایران زمانی که پای سخنان او می نشینند، می توانند نیم نگاهی به ژرفا و زیبایی جهان علم بیاندازند و فعالیت های ترویجی او در کنار پژوهش های حرفه ای اش، الهام بخش و الگویی برای بخشی از جامعه علمی بوده است.

هیات داوران جایزه چراغ پس از بررسی فهرستی از فعالان ترویج علم که هر یک گام هایی بلند برای توسعه و ترویح علم در سال گذشته برداشته اند، با افتخار جایزه چراغ برای مروج علم سال را به خانم نفیسه نعیمی پور تقدیم می کند.

می دانیم که چراغی که امسال برای دومین بار روشن می شود، هنوز راهی طولانی در پیش دارد و شعله لرزان آن نیازمند حمایت و مراقبت است. ما به سهم خود همه توان و تلاش خود را خواهیم کرد تا این چراغ را درخشان تر و پر فروغ تر کنیم و دست همه یاران و همه کسانی که در میان طولانی ترین شب سال، به صبح روشن فردا می اندیشند، به گرمی می فشاریم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا