مهمترین عامل خسارات زلزله در ایران

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مرکز تحقیقات مسکن متولی ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله است، افزود: با ادغام وزارتین راه و مسکن، حوزه مسوولیت‌های این مرکز گستردگی بیشتری یافت.

وی با بیان اینکه این مرکز در بخش زلزله شناسی مطالعات گسترده‌ای در زمینه کاهش ریسک در دستور کار خود دارد، اظهار داشت: زلزله و مخاطرات طبیعی علاوه بر آنکه ساخت و سازها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بر حمل و نقل و معماری شهرها نیز موثر است و از این رو از چندین سال گذشته برنامه جامع کاهش خطرپذیری لرزه‌ای در این بخش تدوین شد.

بیت‌اللهی بیشترین میزان خسارات ناشی از سوانح طبیعی را ناشی از زلزله دانست و ادامه داد: ساختمان‌ها، شریان‌های حیاتی، سیستم‌های حمل و نقل، عوامل زیست محیطی، اقتصاد و جان انسان‌ها همگی در معرض خطرات سوانح طبیعی هستند که در این راستا، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش‌های سازه، بتن، ژئو تکنیک، زلزله، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مرکز با رویکرد کاهش ریسک مطالعات خود را پیگیری می‌کند.

مدیر بخش زلزله شناسی مهندسی و خطر پذیری مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی، ایجاد شبکه شتاب‌نگاری و اجرای پروژه‌های ریز پهنه‌بندی را در همین راستا دانست و خاطرنشان کرد: در نظام مهندسی کشور اقدام به تدوین آیین‌نامه 2800 کردیم که تدوین این آیین‌نامه یکی از دستاوردهای مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی است.

وی اضافه کرد: اخیرا ویرایش چهارم این آیین‌نامه نهایی و منتشر شده است و این ویرایش و بازنگری بر اساس تکنیک‎ها و روش‌های جدید ساختمان سازی و مصالح جدید عرضه شده در این زمینه صورت ‌گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای موجود در کشور به هیچ وجه در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، اضافه کرد: ساخت و سازها به شدت فاقد کیفیت و استاندارد لازم است و این در حالی است که قوانین و مقررات خوبی در این زمینه وضع شده است.

بیت اللهی در عین حال با اشاره به ساخت و سازها در کانون‎های خطر و گسل در کشور گفت: این امر سبب افزایش خطرپذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله شده است و این یکی از مشکلات اساسی کشور به شمار می‌رود به طوری که در تهران بر روی زون‌های زلزله ساختمان‌سازی شده است.

وی با انتقاد از عدم بهره گیری از نتایج تحقیقات در حوزه کاهش ریسک در بخش ساخت و ساز گفت: متاسفانه ارتباط مناسبی بین بخش‌های پژوهشی و اجرایی در کشور وجود ندارد به گونه‌ای که شاهدیم که طراحی ساختمان‌های مسکونی بر اساس آیین نامه 2800 نیست در حالی که مهندسان موظف به اجرای مفاد این آیین نامه هستند.

بیت اللهی با تاکید بر اینکه سازه‌هایی که حتی درصدی از این آیین نامه را رعایت کرده باشند در رخدادهای لرزه‌ای پابرجا باقی می‌مانند، خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه برای ساختمان‌های مسکونی است و این امر به معنای عدم اجرای آیین‌نامه برای ساختمان‌های مهم چون بیمارستان‌ها، نیروگاه‌ها، سدها و برج‌ها نیست؛ چرا که آیین‌نامه 2800 آیین‌نامه حداقلی برای سازه‌های مهم و بزرگ است ولی مواد دیگری به آن اضافه می‌شود.

مدیر بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات مسکن خاطرنشان کرد: عدم توجه به این آیین‌نامه موجب شد تا در زلزله رودبار اولین جایی که فرو بریزد بیمارستان‌ باشد که این امر در زلزله‌های شنبه، بوشهر و ورزقان نیز مشاهده شد. وی با تاکید بر اینکه این آیین نامه بر سبک‌سازی و استفاده از فناوری تاکید دارد، اظهار داشت: لازم است دولت به طور جدی بر اجرای مفاد این آیین‌نامه نظارت داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا