جلیقه ضدگلوله فوق مستحکم بااستفاده از گرافن

به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا، با این که پوشش یک جلیقه ضدگلوله ضخیم و سنگین است، اگر پژوهشی که در "دانشگاه شهری نیویورک" (The City University of New York) در حال انجام گرفتن است نتیجه بدهد، ممکن است این استحکام حتی بیشتر هم بشود.

این پژوهشگران که به سرپرستی پروفسور "الیزا ریدو" (Elisa Riedo) در حال انجام پروژه هستند، تشخیص داده‌اند که دو لایه گرافین متراکم می‌تواند به محض ضربه خوردن، استحکامی چون الماس پیدا کند.

گرافین، از اتم‌هایی که با الگوی شش ضلعی لانه زنبور به هم متصل شده‌اند، تشکیل شده که آن را به شکل ورقه‌هایی با ضخامت یک اتم درمی‌آورد. گرافین در میان دیگر موادی که به استحکام‌شان مشهور شده‌اند، محکم‌ترین ماده دنیاست.

این ماده جدید که با عنوان "دیامین" (diamene) شناخته می‌شود، تنها از دو ورقه گرافین تشکیل می‌شود که روی یک لایه کاربید سیلیکونی قرار دارد. دیامین در حالت منظم آن، مانند فویل، روشن و انعطاف‌پذیر است. وقتی یک فشار مکانیکی ناگهانی در دمای اتاق روی این ماده اعمال شود، دیامین موقتا سخت‌تر از الماس متراکم می‌شود.

این ماده توسط "آنجلو بونجورنو" (Angelo Bongiorno)، استادیار دانشگاه کشف شده که مدل‌های رایانه‌ای از این ماده را توسعه داده است. این مدل‌ها نشان می‌دهند در صورتی که دو ورقه به شکل درستی هم‌تراز باشند، این روش کارآمد خواهد بود. ریدو و همکارانش آزمایشهایی را روی نمونه های دیامین واقعی انجام دادند که یافته‌های بوجورنو را تایید می‌کند.

جالب است بدانید، این اثر استحکام‌بخش تنها هنگامی اتفاق می‌افتد که دو ورقه گرافین –نه بیشتر و نه کمتر- مورد استفاده قرار بگیرند. اخیرا، مقاله‌ای درباره این پژوهش در مجله " Nature Nanotechnology" به چاپ رسید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا