مورسیا شبیه سازی شد

محققان پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان پیش از این با بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل موفق به شبیه سازی بز از نژادسانن و آلپاین شده بودند. مورسیا گرانادا نژاد بومی جنوب شرقی اسپانیا است. این نژاد از بزهای اسپانیا به دلیل سهولت پرورش، مقاوم به آب و هوای گرم و خشک، تحمل مناسب شرایط نامساعد،چند قلوزایی و تولید شیر عالی مورد توجه قرار گرفته اند.

رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان درخصوص شبیه‌سازی این بز گفت: متخصصان این پژوهشکده با استفاده از شبيه‌سازي بز مورسیای اسپانیا از تخمدان و لقاح مصنوعی سلول بنیادی سه رأس بز از آن نژاد را با استفاده از تجارب قبلی و پس از ۹ ماه تولید کردند.

وی تاکیدکرد:  دراین روش تخمک نژاد بومی جنوب شرقی اسپانیا در آزمایشگاه بالغ سازی و سلول های مورد نظر نژاد مورسیا به درون تخمک های بالغ انتقال داده می شود.

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی این بز را جز نژادهای گران قیمت جهان دانست و خاطرنشان کرد: بز مورسیا قادراست ، روزانه دو تا سه کیلوگرم شیر با چربی پنج و هفت دهم درصد و کیفیت بالا تولید کند. وزن زنده بز ماده مورسیا حدود 30 تا 50 کیلوگرم و وزن زنده بز نر حدود 50 تا 60کیلوگرم است.

وی افزود: قرار است با دست یابی به این فناوری ودانش وبومی حدود  100 راس بز مورسیا شبیه سازی شود . همچنین اکنون این طرح آماده واگذاری به دامپروران برای تولید انبوه است که دراین صورت می توان قیمت تمام شده تولید شیر را کاهش و کیفیت آن را بالا برد.

به گفته رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان، اشتغالزایی برای دامداران در مناطق محروم، صادرات گوشت این نژاد، تولید شیر باکیفیت و تهیه پنیر از آن به دلیل داشتن چربی زیاد نه تنها نشان دهنده ظرفیت این نژاد برای ورود به صنعت دام شیری کشور است، بلکه بیانگر نیاز به توجه ویژه به صنعت بز شیری برای ایجاد اقتصاد کوچک اما مولد با هدف تأمین خانواده‌های روستایی است.

محققان پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان، پیش از این با بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل موفق به شبیه سازی بز از نژاد سانن و آلپاین شده بودند.

امکان تولید پنیر مرغوب محقق شد

دکتر فرنوش جعفر پور مدیر مزرعه تحقیقاتی پژوهشگاه رویان اصفهان دریان باره گفت: :این سلول ها با فعال سازی شیمیایی ساده ای وارد مرحله تک سلولی شده  و به مدت هفت روز در آزمایشگاه در محیط اختصاصی تکوین جنین کشت داده می شوند و شبیه سازی صورت میگیرد.سپس جنین در مرحله بلاستوسیت(روياني كه پس از باروري رشدکرده) به رحم مادر منتقل و پس از 105 روز بزغاله مورسیا به طور طبیعی متولد میگردد.

عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان افزود: :با شبیه سازی این بز امکان تولید و صادرات شیر با کیفت بالا برای تولید پنیر مرغوب نیز درکشور فراهم می‌شود.

گفتنی است، پژوهشگران این مرکز در مرحله اول ، جنین‌های اصلی بز سانن که با استفاده از مجموعه‌ای از تکنیک‌های بلوغ آزمایشگاهی، لقاح آزمایشگاهی، شبیه‌سازی و انجماد جنین تولید شدند به رحم بز‌های بومی انتقال داده و منجر به کسب ۵۰ درصد آبستنی و بیش از 3۰ درصد تولد زنده این نژاد شدند و پس از آن طرح تولید و تکثیر فناورانه نژاد‌های بز شیری در دستور کار این پژوهشکده قرار گرفت.

در این طرح گله بز شیرده از نژاد اروپایی « سانن » شبیه سازی و تا کنون بیش از صدها رأس بز در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان شبیه سازی شده است.

در ادامه فعالیت های این پژوهشگاه، نمونه سلول از دام های برتر وارداتی از نژادهای آلپاین و مورسیا تهیه و شبیه سازی این دو نژاد هم در دستور کار قرار گرفت این مرکز پژوهشی هم اکنون در زمینه شبیه سازی در گونه بز و فارغ از نوع نژاد، به فناوری تولید مثلی بومی سازی شده دست یافته است و بدین ترتیب ایران در جمع معدود کشورهای دست یافته به این فناوری یعنی امریکا،انگلستان،کانادا و چین قرار گرفت.

پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در حال حاضر خدمات تولید بز از طریق شبیه سازی و لقاح آزمایشگاهی و تولید بزهای دورگه از طریق تلقیح مصنوعی و همچنین ارائه خدمات انتقال جنین ، فروش اسپرم و انجام تلقیح مصنوعی با تکنیک لاپاراسکوپی ارائه می کند.