تلاش برای حفظ نژاد ماهی آزاد از انقراض

به تازگی دولت چین در راستای تلاش برای حفظ و نگهداری یکی از گونه های نژاد ماهی آزاد از خطر انقراض ؛ اقدام به تولید ، پرورش و رها سازی 2 میلیون قطعه بچه ماهی گونه منحصر به فرد ماهی ازاد موسوم به salmon fry  در ایالت هیلونگ جیانگ Heilongjiang کرده است . گفتنی است این ماهی ها در دو رود هیلونگ Heilong و ووسولی Wusuli در منطقه مرزی بین روسیه و چین ، در طبیعت رها شدند .

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده در این رابطه ، تعداد 1 میلیون و 500 هزار بچه ماهی در رود ووسولی و 500 هزار قطعه ماهی در رود هیلونگ آزاد شدند . این اقدام در راستای برقراری تعادل در اکوسیستم و تنوع گونه های موجود در این مناطق صورت پذیرفت .

بر اساس اطلاعات اعلام شده ، این اقدام در پی اعلام شرایط اضطراری و در خطر انقراض قرار گرفتن این نوع از ماهی ها انجام شده و مسئولان این پروژه ، طی مدت زمان شش ماه گذشته ، اقدام به تولید ، تکثیر و پرورش این تعداد ماهی کردند . پیش بینی می شود این ماهی ها به مدت دو ماه در این رودخانه ها به سمت دریای برینگ Bering Sea شنا کرده و سپس جهت تخم گذاری و تولید مثل به این رودها بازگردند .

دولت چین همچنین عنوان کرده است که در نظر دارد طی ماه های ژوئن تا اکتبر ( خرداد تا مهر ) سال جاری این پروژه را برای ده نمونه دیگر از نژادهای ماهی آزاد انجام داده و اکوسیستم منطقه را از این نظر به تعادل برساند .

شایان ذکر است که  بر اساس گزارش های رسمی ، طی سال های اخیر  منابع ماهی در این مناطق به شدت کاهش پیدا کرده و این موضوع زنگ خطری جدی برای محیط زیست منطقه محسوب می شود . پیش از این و در سال 1980 میلادی ، در اقدامی مشابه ، 600 میلیون ماهی در این رودها رها سازی شده بود .

در خاتمه لازم به توضیح است که تمامی این اقدامات در راستای اجرای تعهدات مشترک چین و روسیه مبنی بر حفظ گونه های جانوری از خطر انقراض صورت می گیرد . دو کشور در سال 1994 میلادی قراردادی در خصوص حفاظت از گونه های جانوری موجود در مرزهای خود امضا کرده و هر دو طرف قرار داد ؛ تا کنون اقداماتی مفید و کاربردی در این حوزه انجام داده اند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا