قتلگاهی به نام فریدونکنار

بسیاری از این گونه‌های مهاجر که به تالاب‌های حاشیه دریای خزر مهاجرت می‌کنند، گونه‌های در معرض انقراض هستند. در گذشته در این مناطق همواره شیوه‌هایی برای شکار پرندگان وجود داشته است، دامگاه‌هایی ایجاد می‌شده و پرندگان صید می‌شدند و مورد استفاده صیادان قرار می‌گرفتند یا به فروش می‌رسیدند. اما اتفاقی که در حال حاضر در حال وقوع است، این است که شیوه‌های صید و شکار به‌کلی تغییر کرده است. این اتفاق در مقیاسی بسیار وسیع و به شکلی نگران‌کننده در جریان است. چندین سال است که با دایر کردن دام‌های هوایی به شکل تورهای بلند در مناطق تالابی، پرندگان مهاجر به‌طرز بی‌رحمانه‌ای صید و سلاخی می‌شوند.

گفته می‌شود که سالانه چیزی در حدود 5 میلیون قطعه پرنده در این منطقه شکار می‌شوند، که این تعداد رقم خیره‌کننده‌ای در زمینه صید پرندگان است. تا جایی‌که بسیاری از فعالان و طرفداران محیط‌زیست به تالاب فریدونکنار لقب «سیاهچاله پرندگان مهاجر» را اطلاق کرده‌اند، چراکه آن‌جا جایی است که پرندگان به آن وارد می‌شوند و هرگز از آن‌جا خارج نمی‌شوند.

در حاشیه این اتفاق دردناک باید دانست که بسیاری از این تالاب‌های حاشیه دریای خزر، که مقصد پرندگان مهاجر به حساب می‌آیند، در گذشته زمین‌های کشاورزی بوده و بعدها به تالاب تبدیل شده‌اند. درنتیجه مردمی که صاحب این زمین‌ها بوده‌اند در حال حاضر صید پرندگان مهاجر را حق طبیعی خود می‌دانند. اما نکته تأمل‌برانگیزی که وجود دارد این است که علی‌رغم تمام تلاش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و فعالان این عرصه، هیچ برخورد قاطعی با این شکارچیان صورت نمی‌پذیرد و بازار غیرقانونی شکار پرندگان در کشور همچنان برپاست!

در این میان عده‌ای معتقدند که این شکارچیان پرنده با نفوذ بالای خود در رأی مقامات محلی تغییر ایجاد می‌کنند و به این کار غیرقانونی همچنان ادامه می‌دهند و دیگران بر این باورند که این بازار غیرقانونی به این دلیل از جانب مسئولان محلی تعطیل نمی‌شود که معیشت گروهی از مردم را به خطر می‌اندازد. اما به هرحال علت این عدم برخورد هرچه که هست نتیجه آن صید و شکار تعداد بی‌شماری از گونه‌های در معرض انقراض پرندگان است. این آمار همان‌طور که گفته شد بسیار بیشتر از حدی است که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد و یا آن را نادیده گرفت.

چاره حل این بحران نیازمند ضابطه‌مندی اقدامات و همکاری نیروی انتظامی منطقه است. در چندین باری که مسئولان و فعالان محیط‌زیست به منطقه مراجعه کرده‌اند با برخورد تند و شدید دامگاه‌داران و فروشندگان این پرندگان مواجه شده‌اند، اما بنا به همان دلایل نامعلومی که می‌تواند ملاحظات محلی باشد و می‌تواند حمایت مقامات محلی از این کسب‌کار باشد، در این درگیری‌ها از نمایندگان حفاظت از محیط‌زیست حمایتی صورت نگرفته و این بازار غیرقانونی به حیات خود ادامه داده است.

در حال حاضر عده‌ای از طرفداران محیط‌زیست در تلاش هستند تا با شیوه‌های تعاملی بتوانند ادامه این روند فاجعه‌بار را متوفق کنند و عده‌ای دیگر معتقدند که باید برخوردی جدی با عوامل این اتفاق تلخ و دردناک صورت بگیرد و درنهایت تکلیف این ماجرا همچنان نامشخص است. اخیراً اما مدیرکل محیط‌زیست مازندران با تأکید بر برخورد جدی با شکارچیان غیرمجاز، از ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر خبر داده است.

موضوع غم‌انگیزتر اما در این داستان، این است که بر اساس گزارش‌های موجود به تبعیت از فریدونکنار در برخی از نقاط دیگر شمال کشور مثل میانکاله نیز بازارهای غیرقانونی شکار و فروش پرندگان مهاجر به راه افتاده است. با ادامه این روند دردناک به‌زودی شاهد انقراض بسیاری از گونه‌های پرندگانی خواهیم بود که سالانه میهمان فریدونکنار بوده‌اند.

 

درباره شکار غیرقانونی پرندگان مهاجر بیشتر بخوانید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا