کشف قدیمی ترین گلبول قرمز انسانی در مومیائی مرد یخی

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پژوهشگران موسسه مومیائی مرد یخی Institute for Mummies and the Iceman ، پژوهشگران و باستان شناسان تیم مطالعاتی این مومیائی که اوتزی نام دارد  ، با استفاده از یک کاوشگر ویژه در ابعاد نانو و ارسال آن به داخل بافت ها و اندام های بدن این مومیائی 5 هزار و 300 ساله ، موفق به نمونه برداری گلبول های سالم قرمز در داخل بدن وی شدند .

این کاوشگر نانو که قادر به حرکت در داخل بدن مومیائی است ، موفق به دریافت تصاویری سه بعدی از سلول های حلقوی و بیضوی دونات شکل در داخل بدن اوتزی شد . آزمایش های لیزری انجام شده روی این سلول ها ، تائید کرد که این نمونه های به دست آمده ، به سلول های گلبول قرمز تعلق داشته و برای این بررسی ها از روش طیف سنجی رامان یا Raman spectroscopy استفاده شده است . در این مطالعات مقادیر کمی فیبرین fibrin نیز به دست آمد که عامل ایجاد لخته های خونی پس از بروز جراحات در بدن بوده و بلافاصله پس از ایجاد زخم و خونریزی شکل می گیرد .

این تیم پژوهشی با مشارکت مارک جانکو Marek Janko ، رابرت دبلیو استارک  Robert W. Stark و آلبرت زینک Albert Zink به انجام آزمایش های فوق دست زده و بر این اساس مشخص شد که مرد یخی احتمالا به سرعت پس از بروز جراحات فوق از بین رفته است ، زیرا معولا فیبرین ترشح شده توسط بدن ، به سرعت پس از انعقاد خون ، توسط عوامل دیگر جذب شده و ناپدید می شوند .

لازم به توضیح است که پیش از این و در سال 2012 میلادی نیز تحقیقاتی در این زمینه روی مومیائی مرد یخی انجام شده بود و در این مطالعات با استفاده از نمونه برداری از محل جراحات موجود در بدن این مومیائی و خراشیدگی های زخم دست وی از گلبول های خونی مرد یخی نمونه برداری شده و اعلام شد این گلبول ها دارای مشابهت و ابعاد یکسانی با انسان های امروزی است .

در مطالعات انجام شده در سال 2012 از نوع ویژه و پیشرفته ای از میکروسکوپ استفاده شده بود و ایده استفاده از کاوشگر برای نخستین بار در این زمان مطرح شد که کاوشگر نخستین در ابعاد نانو تنها در بخش های سطحی زخم این مومیائی حرکت کرده بود . این ایده در آن زمان و بر اساس شرایط موجود در محل برش های زخم اجرا شده و تصاویری از گلبول های قرمز این مناطق تهیه شد ولی در مطالعات جدید ، همزمان با توسعه این کاوشگر ، بخش های داخلی نیز مورد توجه قرار گرفت .  به گفته کارشناسان ، این نمونه خون 5300 ساله به عنوان قدیمی‌ترین نمونه خونی که تاکنون در جهان یافت شده است ، می‌تواند به دانشمندان برای شناسایی تفاوت میان خون‌های قدیمی و جدید کمک کند . در خاتمه لازم به توضیح است که مطالعات ژنتیکی مرد یخی می تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار دانشمندان قرار دهد .

گفتنی است در زمستان سال گذشته نیز اطلاعات جدیدی از این مومیائی به دست آمده بود . این بررسی ها که توسط  تیمی از پژوهشگران ایتالیائی انجام شد منجر به کشف نقوش و تصاویری جدید در بدن اوتزی شد .  اعضای این  تیم  پژوهشی ، عبارت بودند از : مارکو سامادلی Marco Samadelli ، مارسلو ملیس Marcello Melis ، متئو میکولی Matteo Miccoli ، ادوارد ویگل Eduard Vigl و آلبرت آر زینک Albert R. Zink . این تیم پژوهشی در مطالعات خود از روش نوینی جهت عکسبرداری از این مومیائی استفاده کردند . در این روش ابتدا کمی به  دمای یخ زده بدن مومیائی اضافه شده و دمای هوا جهت انجام عکسبرداری آماده شد . سپس دوربین های ویژه این مطالعه که به فیلتر های ماورا بنفش مجهز بودند از مومیائی فوق تصویر برداری کردند . این تصویر برداری همچنین با فیلترهای مادون قرمز نیز انجام شد .

تصاویر دریافت شده با استفاده از نرم افزار ویژه ای که جهت تشخیص و شناسائی رنگدانه های غیر طبیعی غیر قابل مشاهده ، طراحی شده بود ، تجزیه و تحلیل شده و در نتیجه در بخش هایی از قفسه سینه این مومیائی ، یعنی دقیقا در سمت راست آن تصاویر یک خالکوبی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود ، کشف شد .

در همین زمینه  مارکو سامادلی Marco Samadelli  در گفتگو با Red Orbit اعلام کرد : " نخستین خالکوبی کشف شده عبارتند از چهار خط ممتد و موازی که بر روی سینه وی در بخش پیج خورده بدن نقش زده شده است . "

پژوهشگران اعتقاد دارند تمامی خالکوبی های موجود در بدن این مومیائی جنبه پزشکی و درمانی داشته و مطالعات آن ها نشان می دهد که محل این خالکوبی ها ، دقیقا مطابق با نقاطی است که در طب سوزنی سنتی چینی از آن استفاده می شود

بر اساس پژوهش های انجام شده ، اوتزی دارای عارضه سنگ کیسه صفرا و همچنین عفونت لثه ها و انگل دستگاه گوارش بوده و علاوه بر این موارد از بیماری تصلب شریان نیز رنج می برده است .

جهت مشاهده گزارش تصویری از روند کشف و نگهداری مرد یخی ( اوتزی ) اینجا را کلیک کنید .

منبع 1

منبع 2

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا