تقدیر از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی

ارتقاء جایگاه جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف پژوهش و فناوری، معرفی الگوهای موفق برتر این نهاد، شناساندن توانمندی های پژوهش و فناوری واحدها و پژوهشکده های جهاددانشگاهی، ایجاد زمینه برای توسعه تعاملات بین واحدهای سازمانی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگران و مدیران پژوهشی، تشویق، تقویت و ایجاد انگیزه در بین پژوهشگران و مدیران پژوهشی، از جمله مهمترین اهداف ستاد هفته پژوهش جهاد دانشگاهی است.

در این مراسم که صبح امروز (سه شنبه 28 آذر) در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد، از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی شامل: پژوهشگران برتر، طرح های پژوهشی و فناورانه برتر، گروه های پژوهشی برتر، مدير پژوهشی برتر، مراکز خدمات تخصصی برتر، بخش ويژه، مرکز رشد و شرکت دانش بنيان برتر، نشریه برتر، حامیان برتر پژوهش و فناوری تقدیر شد.

سومین دوره تجلیل از برترین های جهاد دانشگاهی – آذر 96

با مشکل بازار مواجه هستیم

دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه در امور عدالت اجتماعی و توازن منطقه‌ ای در مراسم تجلیل از برترین های جهاد دانشگاهی بیان داشت: معتقدم بیش از مسأله مهارت و تعداد زیاد فارغ التحصیلان، با مشکل بازار مواجه هستیم.

واعظ مهدوی خاطر نشان کرد: انتقادات فراوانی درباره تعداد زیاد فارغ التحصیلان بیکار در جامعه وجود دارد؛ در شرایطی که 70 درصد صنایع ما دچار رکود هستند، این فارغ التحصیلان کجا باید کار کنند؟

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه در امور عدالت اجتماعی و توازن منطقه‌ ای افزود: علم و دانشگاه هر دو درحال رشد هستند. اکنون نیازمند یک بازحرکت هستیم تا بتوانیم از پژوهش ها و تحقیقات انجام شده – ثبت 50 هزار مقاله در سال – در جهت حل مسائل و مشکلات کشور استفاده کنیم.

دیابت، ژن درمانی، تولید دارو، حوزه های پیشنهادی به جهاد دانشگاهی

در بخش دیگری از مراسم سومین دوره تجلیل از برترین های جهاد دانشگاهی، دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فعالیت های جهاد دانشگاهی گفت: این نهاد در سال های اخیر در بخش های پژوهش و فناوری سلامت، رشد خوبی داشته و می تواند در آینده، به حل مشکلات بخش سلامت کشور کمک کند.

ملک زاده خاطر نشان کرد: در کنترل بیماری های عفونی خوب عمل کرده ایم؛ اما با اپیدمی بیماری های غیرواگیر مانند دیابت مواجه هستیم. در آینده نزدیک (20-15 سال آینده) حدود یک سوم جمعیت کشور به دیابت مبتلا خواهند شد. پیشنهاد می کنم که همکاران در جهاد دانشگاهی به حوزه دیابت (و درمان آن) ورود پیدا کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ویرایش ژن (Gene Editing) را به عنوان موضوع دیگری که جهاد دانشگاهی می تواند به آن ورود کند، عنوان داشت و افزود: می توان از روش های ژن درمانی برای درمان انواع مختلف ناتوانی ها از جمله هموفیلی استفاده کرد؛ در اینصورت نیازی نیست که بیماران برای درمان به کشورهای دیگر سفر کنند.

ملک زاده، بحث تولید داروهای جدید را حوزه دیگری عنوان کرد که جهاد دانشگاهی می تواند در آن، ایفای نقش کند. وی بیان داشت: مجموعه ای از داروهای جدید در دنیا تولید می شود که این امر ناشی از پیشرفت های علمی طی یک دهه گذشته بوده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تعداد 50 قلم داروی جدید را تأیید کرده است که بخش زیادی از آنها وارد ایران نشده اند. باتوجه به تجربه (موفق) تولید برخی داروها و با مهندسی معکوس، می توانیم این داروها را در ایران تولید و از افزایش هزینه های درمان جلوگیری کنیم. جهاد دانشگاهی با ورود به این بخش، از بودجه دولت بی نیاز شده و به خودکفایی می رسد و در عین حال، می تواند بخش زیادی از مشکلات مردم در حوزه تأمین دارو را برطرف کند.  

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: رشد جهاد دانشگاهی و کمک این نهاد به حل مشکلات کشور، باعث افتخار است.

تحقیق در کشور باید مأموریت محور باشد

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: تحقیق در کشور باید مأموریت محور باشد؛ مگر در کشور چقدر منابع در اختیار داریم که همه را به عنوان مثال در بخش دیابت یا سلول های بنیادی استفاده کنیم؟ به جهاد دانشگاهی چند مأموریت کلان بدهید؛ این نهاد موظف است که از امکانات دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استفاده کرده و پاسخگو باشد و کارها را به نتیجه برساند. این مسأله در برنامه ششم گنجانده شده است. برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی آماده شده است و تمامی واحدها براساس نیازهای ملی کشور و مزیت های استانی، باید فعالیت داشته باشند.

اسامی برترين های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در سال 1396

پژوهشگران برتر

1- علی منتظری، پژوهشکده علوم بهداشتی – گروه پزشکی
2- حمیدرضا پوریان فر، پژوهشکده بيوتکنولوژی صنعتی خراسان رضوی -گروه کشاورزی
3- نجمه سادات مصطفوی، جهاد دانشگاهی استان مرکزی – گروه علوم انسانی، اجتماعی و هنر

 طرح های پژوهشی و فناورانه برتر

1- ابوالفضل شیرازی، توليد جنين منجمد تعيين جنسيت شده گاو – پژوهشگاه رویان
2- محمدحسین نصر اصفهانی، بررسی تعدادی از داروهای رایج و یا درحال انجام مراحل ثبت نسوج مصنوعی و سلول های بنیادی با اولویت سلول های عصبی، قلب و پوست – پژوهشگاه ابن سینا
3- محمد فرزی، طراحي و ساخت سيستم کنترل دور الکتروموتور ولتاژ متوسط VFD – پژوهشکده برق
4- سعید قاضی مغربی، طراحی و بومی سازی تستر مخابراتی – خواجه نصیرالدین طوسی
5- حبیب اله اصغری، برنامه آموزشی جامع برای نیروی کار ایرانی از طریق توسعه محتوای الکترونیکی در حوزه کشاورزی – فناوری اطلاعات و ارتباطات

 گروه های پژوهشی برتر

1-  حسن محمدی مجد، پژوهشکده تکنولوژی توليد خوزستان – مکانيک
2-  نسیم حیدریان دهکردی، پژوهشکده علوم پايه کاربردی – زمين شناسی نفت
3-  غلامعلی گلی موحد، پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذايی خراسان رضوی – گروه پژوهشی فرآوری مواد غذايی
4-  فرزانه مفتون، پژوهشکده علوم بهداشتی – سلامت روان
5- مصطفی امیرفخریان، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی – مديريت و برنامه ريزی گردشگری

مدير پژوهشی برتر

سید حسین میرحسینی، فنی مهندسی و علوم پايه، جهاددانشگاهي استان يزد

مراکز خدمات تخصصی برتر

مهدی آقاکوچک، مرکز پزشکی جهاد دانشگاهی واحد خوزستان

بخش ويژه

جعفر جعفری بهنام، مرکز مهندسی فشار قوی، جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت

مرکز رشد و شرکت دانش بنيان برتر

1-  رضا فضلی، مرکز رشد فناوري سلامت، پژوهشگاه ابن سينا
2-  ناصر اقدمی، شرکت دانش بنيان سل تک فارمد، پژوهشگاه رويان

نشریه برتر

1- شمسعلی رضا زاده، نشریه علمی – پژوهشی گياهان دارويی، پژوهشکده گياهان دارويی

حامیان برتر پژوهش و فناوری

1-  دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه در امور عدالت اجتماعی و توازن منطقه‌ ای
2-  دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
3-  افشین کنعانی، معاون اداره کل تجهیزات شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا