کوسه‌ماهی‌های خلیج فارس در مرز انقراض

بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ٩٣، صید کوسه‌های خلیج فارس و دریای عمان ممنوع اعلام شده است. این اعلام ممنوعیت به دلیل کاهش چشمگیر جمعیت و صید بی‌رویه این آبزیان و قرار گرفتن آن‌ها در خطر انقراض صورت گرفته است.

به گفته یکی از فعالان محیط‌زیست کشور، تلف شدن بچه کوسه‌ماهی‌های ساحل شیف در استان بوشهر به احتمال قوی به دلیل صید ضمنی و صید ترال بوده است.

ترال (Trawl) یا گوفه تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود.گوفه‌کشی یا ترالینگ نوعی روش ماهیگیری است که در آن به‌وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور، ماهیگیری می‌کنند. توری که برای این کار استفاده می‌شود نیز ترال نام دارد.

صید ضمنی نیز به نوعی از صید گفته می‌شود که در آن آبزیان به‌طور اتفاقی در هنگام صید گونه‌های تجاری به دام می‌افتند.

حسین دلشب، مدیرکل محیط‌زیست استان بوشهر درخصوص مرگ بچه کوسه‌ماهی‌های ساحل جزیره شیف در گفتگو با ایرنا می‌گوید: «دیده شدن لاشه‌های صدها قطعه کوسه ماهی تلف‌شده در سواحل جزیره شیف این استان در روزهای اخیر زنگ خطر را برای انقراض نسل این آبزی در خلیج فارس به صدا درآورده است.»

او همچنین تأکید می‌کند که برخی صیادان با نیت استفاده از دم و باله کوسی‌ماهی‌ها که به گمان آن‌ها تقویت‌کننده است، این آبزی را صید کرده و سپس برای فرار از جریمه این اقدام، لاشه آن‌ها را در آب دریا رها می‌کنند و امواج دریا  این لاشه ها را به ساحل می‌آورد.

علاوه بر آن اخبار جدید حاکی از آن است که در یک ماه گذشته بیش از 500 قطعه کوسه‌ماهی که دم و بال آن‌ها برای قاچاق بریده شده بودند در یکی از بنادر استان بوشهر کشف شده است.

هفت گونۀ کوسه‌ماهی در خلیج فارس زیست می‌کند که بچه کوسه‌ماهی‌های تلف‌شده در ساحل شیف یکی از این گونه‌ها با نام «گربه‌ماهی» است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا