محصولی با دانش فنی تمام ایرانی

مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی در خصوص این طرح به خبرنگار سیناپرس گفت: اساس کار این سیستم ها، متکی بر مبدلهای الکترونیک صنعتی (الکترونیک قدرت) است که با اتصال به شبکه، می‌تواند موتورهای القایی را با هر دور و گشتاوری که در فرآیند مورد نیاز است، بچرخاند.

مهندس محمد فرزی درخصوص بومی شدن دانش فنی این سیستم عنوان کرد: این سیستم برای کنترل دور الکتروموتورهای با ولتاژ بیش 6 کیلوولت و با قدرت یک و نیم مگاوات ساخته شده و در سایت کارفرما و نصب و درحال بهره‌برداری است و برای اولین بار در کشور این مهم اجرایی شد، این درحالی است که در گذشته تامین این نیاز صنعت از کشورهای دیگر صورت می گرفت و امروز این دانش فنی کاملا بومی شده است.

وی افزود: این کار با سفارش شرکت خطوط لوله و مخابرات به شکل طرح پژوهشی انجام شده و نیاز صنعت در این خصوص حجم بسیار بالایی است.

مهندس فرزی درباره چالش های حوزه پژوهش تصریح کرد: پژوهش باید متکی بر نیاز باشد، اگر این نیاز از حوزه صنعتی جدی نباشد، نهایتا پژوهش کتابخانه‌ای است و کاربردی ندارد. به نظر من مهمترین چالش در حوزه پژوهشی این است که نیازهای صنعت به بخش های پژوهشی به طور جدی ارجاع نمی‌شود و تلاش می شود این نیازها به مراجعه به خارج کشور و خرید محصولات خارجی رفع و رجوع شود. همکاری جهاددانشگاهی (به عنوان پژوهشگر) و شرکت خطوط لوله و مخابرات (به عنوان کارفرما و متولی صنعت) میتواند الگوی خوبی دراین خصوص باشد.

مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی گفت: متاسفانه ارتباط صنعت با محققان و الگوی انجام کارهای پژوهشی درکشور به خوبی شکل نگرفته است و صنعت هنوز نمی‌داند برای رفع نیازهایش باید چگونه عمل کرده و کجا مراجعه کند. بانک اطلاعاتی جامعی از توان پژوهشی کشور موجود نیست.

وی با اشاره به اهمیت حمایت از طرح های پژوهشی افزود: در مجموعه جهاددانشگاهی اراده ویژه‌ای برای کارهای پژوهشی و کاربردی شدن آنها وجود دارد. رییس و معاونان و مدیران این نهاد همگی با مفهوم پژوهش و کار پژوهشی آشنا و همسو بوده و درک درستی از الزمات کارهای پژوهشی دارند. به عنوان مثال اگر این پروژه حمایت‌های رییس جهاددانشگاهی  دکتر طیبی و مجموعه جهاد دانشگاهی یا حمایت مدیر عامل  شرکت خطوط لوله و مخابرات و ریاست پژوهش و فناوری و مجموعه  شرکت خطوط لوله و مخابرات را به همراه نداشت قطعا به جواب نمی‌رسید. چرا که شروع و به ثمر نشستن اینگونه پروژه ها پیگیری‌های بسیار جدی مدیران عالی هر دو سازمان را می طلبد. مجموع این حمایت ها و هدایت های هوشمندانه باعث شد تا امروز برای اولین بار در کشور محصولی با دانش فنی تمام ایرانی مطابق با نیاز صنعت از دل این طرح پژوهشی بیرون آید.

 

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا